Cosculluela de Sobrarbe

Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Iste articlo tracta sobre Cosculluela de Sobrarbe. Ta altros usos d'o toponimo «Cosculluela» se veiga Cosculluela (desambigación).

Cosculluela de Sobrarbe (/kosku'ʎwela/~/kosku'ʎwæla/; oficialment, en castellano, «Coscojuela de Sobrarbe»[1]) ye un lugar aragonés d'o municipio de l'Aínsa-Sobrarbe, en a comarca de Sobrarbe y a provincia de Uesca. A suya población ye de 42 habitants (2018[1]).

Cosculluela de Sobrarbe
Lugar d'Aragón

Cosculluela.
Entidat
 • País
 • Provincia
 • Comarca
 • Municipio
Lugar
 Aragón
 Uesca
Sobrarbe
l'Aínsa-Sobrarbe
Partiu chudicial Boltanya
Población
 • Total

42 hab. (2018)
Altaria
 • Meyana

601 m.
Distancia
 • 104 km
 • 7 km

enta Uesca
enta l'Aínsa
Codigo postal 22395
Patrons Santa María d'as Nieus
Parroquial
 • Diocesi
 • Arcipestrau

Balbastro-Monzón
Sobrarbe-Ribagorza
Ríos Cinca
Coordenadas
Cosculluela de Sobrarbe ubicada en Aragón
Cosculluela de Sobrarbe
Cosculluela de Sobrarbe
Cosculluela de Sobrarbe en Aragón

Cosculluela estió capital d'o municipio homonimo, que constituiba en chunto con a suya aldeya Plampalacios, o lugar de Moriello de Tou y o despoblau de Tou. Cosculluela y os lugars que enantes heban feito parte d'o municipio s'integrón en o municipio de l'Aínsa en a decada de 1960.[2]

Cheografía editar

O casar de Cosculluela ye en o cantimplano que corona un recuesto de o tozal que en a comarca se conoix, intuitivament, como «de Cosculluela». O dito tozal encara s'enfila dica un poquet mas d'altaria por alto de Cosculluela por o costau oriental de a población, y, con menor altaria, tamién por o nort-occidental, por o que Cosculluela queda asentada como en una colladeta d'entre as dos alturas de o monte.

Por a suya posición, Cosculluela puede cosirar a cuenca d'o barranco de Plampalacios, que esnaviesa por debaixo d'as garras de a man occidental d'o tozal, por d'entre o lugar y Camporretuno, dica que va a desauguar-se en l'pantano de Mediano en os arredols de Plampalacios. Tamién tiene parcialment buena envista sobre a valle d'a Cinca por en norte y en sud, pus por l'este le'n tapa o tozal.

S'accede ta lugar por un doble camal (con dos oríchens) d'a carretera A-138, que s'esbarran de a carretera principal y s'enfilan t'alto dica a on ye Cosculluela, a on que i confluye os dos trazaus.

Estructura urbana editar

A estructura urbana de Cosculluela ye simple, con una sola carrera que la recorre de cabo ta l'altro, y que aproximadament en a metat de a suya lonchitut i tiene a plaza, con a destacable ilesia de Sant Martín, d'o sieglo XIII[3] y campanal d'o XVI. En o cabo d'alto de lugar i ha una ermita d'o sieglo XVI consagrada a l'advocación de Sant Pelai.

Bellas casas en o nuclio se troban encara en l'actualidat en periglo d'espaldar-se, y belaltras han caido como consecuencia d'as anyadas de despoblación. Manimenos, a mayoría s'han restaurau ta que se podese tornar a habitar-las. I existe cualqunas que s'adedican ta turismo rural.

 
Un blasón en a frontera d'una casa.

O numero orichinal de casas que i heba yera de trenta y tres, y os suyos nombres, que en l'actualidat se puede trobar-los en un cartel informativo a'l costau de a ilesia, incluyen apellidos d'oríchens diversas: aragoneses, a mayoría, d'entre os habituals en a comarca de Sobrarbe (casa Sasé, casa Campo, casa Garcés, etc.) belaltros apellidos catalans (casa Capdevila, casa Llop), bel apellido basco (casa Uriondo), uns cuantos frecuents en Espanya y en Francia (casa López, casa Sánchez, «Maison Du Lac» -casa d'o pantano-) y dica una que ha nombre en holandés (casa Van Cooten). Istes zaguers corresponden con casas rebaptizadas por os suyos amos actuals, cualquns plegaus de fuera d'Espanya, y han alterau a tradición nominal d'as casas de Cosculluela.

D'entre as casas que guardan os nombres antigos, se destingue casa o Cuartel y l'abadía, por estar descriptivos d'as suyas funcions. Belaltras portan antroponimos (beluns, fosilizaus) d'amos d'antigos que habión de tener: casa Chuste, casa Pascual, casa Catalina, etc. Bellas altras, con as embotadas d'os suyos amos: Casa Soro, casa Romeu... u con as suyas profesions: «casa l'herrero».

Municipio editar

O municipio de Cosculluela existió dica que, en a decada de 1960,[2] a construcción en l'pantano de Mediano causó que s'expropiase as casas y as tierras de Plampalacios y de Moriello, tot quedando os dos deshabitaus. A despoblación parcial de Cosculluela, cuan as compuertas d'o pantano se cerrón en 1969 y buena cosa d'as tierras que culturaban os vecins de Cosculluela y que no s'heba expropiadas s'inundasen, forzó que buena cosa d'a suya población en hese d'emigrar. O municipio desapareixió absorvido por o municipio de l'Aínsa, que actualment se diz l'Aínsa-Sobrarbe.

Toponimia editar

 
Unaltra envista d'o nuclio.

O nombre de Cosculluela de Sobrarbe, a suya etimolochía se remonta a la vechetación de coscollos,[4] se siente mas a sobén en a comarca como «Cosculluela», y a forma formal con apellido «de Sobrarbe» no se fa servir practicament. Ixe tipo de complementos, en toponimos, tienen oríchens en a nomenclatura oficial que precisa diferenciar as diferents poblacions que en una rechión u en l'Estau compartan o suyo nombre principal.

Significativament, tampoco no ye guaire frecuent, nian en l'actualidat, que se refieran a Cosculluela con a forma castellana oficial «Coscojuela». Se tracta, como tamién pasa con Chistén y belaltros (pocos) nuclios, d'un d'os pocos toponimos de o Sobrarbe en os que a forma oficial castellana no ha gosau desplazar a denominación aragonesa tradicional en a parla popular.

Demografía editar

Evolución demografica
1992 1994 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
- - - - - - 32 28 28

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
39 36 45 46 45 45 46 43 -

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
- - - - - - - - -

2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 -
- - - - - - - - -

1990- : población de dreito.
Fuent: Intercensal en l'INE, Series de población en l'INE y Relación d'unidatz poblacionals en l'INE.

Imáchens editar

Fiestas editar

Referencias editar

Vinclos externos editar