Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Diocesi, ye o districto u territorio cristiano on tien y exerce churisdicción eclesiastica un prelato: arcebispe, bispe, etc. O nombre provién de tiempos d'os romanos,pus li daban o nombre de diocesi a las divisions administrativas posteriors a lo sieglo III.

Un templo perteneixe a una parroquia. Unas cuantas parroquias gosan perteneixer a un deganato, y uns cuantos deganatos perteneixen a una diocesi. As diocesis chuntas pueden formar provincias eclesiasticas, con una archidiocesi a la cabeza.

Mencions en fuents aragonesas y navarras editar

En o "Libro d'el Trasoro parlan de bispados y arcebispados. A palabra diocesi amaneix sobretot en textos de fins d'o sieglo XIV y d'o XV como os Pergaminos aragoneses del Fondo Sástago textos d'a Orden d'os Predicadors de Teruel,[1] u un texto que conta a creyación d'una capellanía en Bordón en 1399.

Toda Falcon, coniuges, estatuimos, y ordenamos de los bienes nuestros designados, nombrados, confrontados, una capellania perpetuamente celebradera en la Yglesia Parroquial de Santa Maria de Bordon de la Diócesi de Zaragoza en asi que de las rentas et emolumentos que de aquellos serán por tiempo vivan et haian vida et sustentacion el clerigo, ó clerigos que aquellas cantarán, et celebrarán et qui sia tenido el Clerigo, que la cantará de sostener, et fer arder una lampara con olio, que arda continuamente en una Capiella, et altar, que Nos de gracias hemos feito, et constituido en la dicha Yglesia de Santa Maria de Bordon, et semblantment sea tenido sostener candela en taula que arda a las horas en el dito altar, el qual Nos en dita capiella hemos constituido, et posado duis las advocaciones de San Jayme, et de Santa Lucia, et Santa Maria Magdalena et de San Nicolau, es sostener el dito altar de los arneses.

Encara en o sieglo XVI se feba servir diocesi en Navarra en textos romances en castellano con os zaguers repuis de romance navarro.[2]

In dey nomine, amen. Sepan cuantos esta presente carta de poder é procuraçión verán é oyrán que en el anyo del nascimiento de nuestro señor Jesucristo de mill y quinientos y trenta y uno a sece dias del mes de hebrero en la ciudad de parís, ques en los Reynos de francia, en presentia de mí el notario público y de los testigos de suso escriptos, constituydo personalmente el muy noble francisco de jasso y de xabier maestro en artes clérigo de la diócesi de pamplona, hijo legítimo é natural del doctor don joan de jasso y de doña maría de azpilicueta señora que fué de Xabier é azpilicueta, de su cierta ciencia, é saber líbera, en la mejor vía forma y manera que de drecho y de fecho podía y debía, fizo constituyó creó é solemnemente ordenó por sus ciertos y bastantes procuradores é nuncios especiales y —446→ generales, así que la especialidad a la generalidad non derogue ni en contra [sea], a saber és, a los muy nobles miguel de xabier señor de la Cassa y lugar de Xabier, y a joán de azpilicueta capitán, sus hermanos, y a Carlos de larraya y Joán de Jaca, [y] miguel de beramendi, y a joan martínez de lesaca...
É yo yñigo ladrón de cegama vezino de la ciudad de pamplona, ques en el Reyno de navarra, público é jurado por las autoridades aposthólica y hordinaria en el consistorio y en toda la dióçesi y obispado de pamplona notario; que a la constitución de los sobredichos procuradores, y al poder a ellos dado, y a todas y cada unas cosas sobre dichas, mientre é segunt sobre escriptas son se hazían, en una con los sobre nombrados testigos en el lugar presente fuí, y aquellas assí façer é dezir oí é ví, [é] en nota Reçeví, de la qual este público Instrumento de procuración en esta forma pública lo Reducí y lo signé con mi signo y nonbre acostumbrado en ffee y testimonio de verdad, Rogado é Requerido.

Referencias editar

  1. Manuel García Miralles La Orden de Predicadores en la Provincia de Teruel Escuela Provincial, 1964 [1]
  2. Fidel Fita Colomé San Francisco Javier y sus nobles progenitores

Se veiga tamién editar