Santuario d'a Virchen d'a Balma

Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Lo Santuario de la Virgen de Balma ye en lo termin municipal de Zurita, en la provincia de Castellón (País Valenciano). Ye un edificio relichioso meso en una roca, d'estilo renaixentista, construito entre los sieglos XVI y XVIII.

Santuario d'a Virchen d'a Balma
Santuari de la Mare de Déu de la Balma

Santuario d'a Virchen d'a Balma.
Situación cheografica
Estau
País
'
Situación Zurita, provincia de Castellón, País Valenciano.
Adreza
Coordenatas
Archidiocesi
Diocesi
Arcipestrau
Advocación
Culto
Orden
Rector
Vicario parroquial
2.º Vicario parroquial
Mosen
Propietario
Administrador
Director
Coste {{{coste}}}
Vesitable
Altaria
Pisos
Amplaria
Largaria
Superficie
Diametro
Aforo
Altaria s.r.m.
Atras
Alcance
Iluminación
Potencia
Arquitectura
Tipo Ilesia
Estilo Renaixentista y barroco.
Función
Catalogación Bien d'Intrés Cultural
Materials Piedra
Construcción
Construcción ? documentato dende 1380
Fundador
Inicio
Fin
Inauguración
Destrucción
Arquitecto
Incheniero estructural
Incheniero de servicios
Incheniero civil
Atros
Premios
Pachina web
Localización
Santuario d'a Virchen d'a Balma ubicada en País Valencián
Santuario d'a Virchen d'a Balma
Santuario d'a Virchen d'a Balma
Santuario d'a Virchen d'a Balma en País Valenciano

Descripción editar

Ye un santuario con espelunga, y bi ha ilesia, hospedería y estación de verano.

La suya frontera tien balcons y bi ha una escalinata larga que leva ta la hospedería. A los dos costatos bi ha unas escaleras que levan ta lo piso superior, on ye la "sala de las danzas" con arcos de meyo punto.

Dende la hospedería se plega ta la espelunga y lo mirador que, indo por la marguin de lo cillo sobre lo cauz de lo río Alcherez ye un acceso ta la ermita.

 
Santuari de la Mare de Déu de la Balma

La ermita-espelunga, construita en 1667, tien una nau de forma irregular. La frontera en piedra picata, se prolonga formando lo campanar de dos cuerpos, y bi ha una portalata planera con pilastras estriatas.

Influencia editar

Ye muito conoixito tanto en lo norte de Castellón como en Teruel. Mesmo en lo sieglo XX bi heba costumbre que chent d'Íxar y Sant Per de Calanda puyase ta este santuario.

Lo canonche Ramón Ejarque, en lo suyo libro "Historia de Nuestra Señora de la Balma", publicato en l'anyo 1934, charraba de los ermitans (santeros) referindo-se a lo sieglo XVII dando una lista de toponimos que no se trascriben igual de tot que huei:

Desde antiguo, los santeros de la Balma que van por la limosna son dos; uno recorre Aragón y el otro Valencia, aquél visita los siguientes pueblos: Empezando por la sierra, Luco, Bordón, Olocau, Tronchón, Mirambell, La Mata, La Cuba, Villarluengo, La Cañada de Fortanete, Cantavieja, Santolea, Ladruñán, Molinos, Alcoriza, Verge, La Zoma, Cabra, Montalbán, Palomar, Torre las Arcas, Utrillas, Escucha, Martín del Río, Vivel del Río, Fonforrada, Torre los Negros, Bañón, Barrachina, Cutanda, Godos, Geros, Torrecilla del Rubillar, Villanueva, Caspe, Calanda, Alcañiz, Chiprana, Escatrón, Castellnó, Samper de Calanda, Hijar, Albalate, Andorra, Abenfigo, Seno, Castellote, Las Planas, Foz, Aguaviva y Mas de las Matas. Se pide limosna así de trigo como de lana y azafrán.

Curiosidaz editar

Ye uno de los zaguers puestos d'Espanya on la Ilesia catolica ha feito exorcismos.

Toponimia editar

Balma significa espelunga y ye una palabra sobretot en occitán, pero tamién en catalán y que se considera d'orichen ligur, podendo estar un elemento sorotaptico. La palabra balma pasó dende l'occitán ta l'arpitán, y la prenió lo francés como baume.

Bibliografía editar

Vinclos externos editar