Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Sierra d'Arcos
Cheografía
Cordelera {{{cordelera}}}
Sector {{{sector}}}
{{{tpran}}} {{{ran}}}
Maxima altaria 987 m, Las Cucutas
Cimas importants
Largaria
Amplaria
Superficie
Vértiz cheodesico
Subsistemas
Administración
Estau
País Aragón
Comarca Andorra-Sierra d'Arcos
Cheolochía
Edat Churasico
Materials Piedras calsineras
Tipo Orochenesi
Mapa

La sierra d'Arcos ye una aliniación montanyosa de dirección norueste-sudeste que fa part de la unidat morfoestructural "serranías marguinals" de lo Sistema Iberico, en contacto con la depresión d'Ebro.

Altarias editar

L'altaria mas grán ye Las Cucutas, con 987 m, dencima de un semontano de 450–500 m: los plans de Chumilla y d'Albalat, ya en la depresión d'Ebro.

Toponimia editar

Lo concepto de sierra d'Arcos puede estar mes restrictivo u mes amplo. En sentiu amplo puede fer-se servir pa nombrar una aliniación de materials mesozoicos plegaus a lo sud de la depresión d'Ebro y a lo norte de la fondada d'Alloza y las depresions d'Alacón-Oliet y Arinyo-Andorra, con tres sectors. Lo sector oriental va dende La Cerrada d'Andorra dica La Tajonera y El Saso, lo sector occidental va dende El Puerto dica Arinyo, y lo sector central ye entre meyo a lo norte de la val d'Arinyo.[1]

En sentiu restreito la sierra d'Arcos no sería que lo sector central, excluyindo-se los sectors oriental y occidental como de feito se puede notar en la microtoponimia y en la bibliografía.

a) En la redolada bi ha una denominación tradicional con categoría de sierra pa la cantera d'el Saso. En l'ambient académico, José Luis Peña Monné considera que a l'este de la sierra d'Arcos lo frent serrán en contacto con la depresión d'Ebro no corresponde ya a la mesma deformación y ye dividiu en una serie de macizos chicos (La Cerrada, Horca Llana, Saso y Calanda).[2]

b) En Arinyo no se denomina sierra d'Arcos que a lo sector central, excluyindo de tot lo sector occidental, que se situa en la marguin ezquierda de Martín dende La Talaya dica la virchen d'Arcos, y dende Arinyo dica El Puerto, que da nombre a tot esta sector.[1] En Albalat de l'Arcebispe tamién distinguen entre una sierra d'Arcos en la marguin dreita de lo río Martín y un sector occidental en la marguin ezquierda que incluye Horta y Los Puertos, plegando este zaguero dica Cucutas.

Cheolochía estructural editar

La sierra d'Arcos fa part de las sierras marguinals que bi ha a lo norte de la sierra de Mont Albán, en una zona a lo norte d'un cabalgamiento de l'arco Portalrubio-Beceit, (arco que a pesar de lo nombre que en realidat contina dica Vandellós),[3] que marca la transición entre lo Sistema Iberico y las Catalanides, representando adintro de las sierras marguinals un cabo en contacto con la depresión d'Ebro.

Lo contacto entre la sierra d'Arcos y la depresión d'Ebro presenta dos cabalgamientos succesivos en la cuenca de Martín: lo cabalgamiento principal de Virchen d'Arcos a lo sud, y lo cabalgamiento menor de Cabezo Negro a lo norte,[3] que incluye este cabezo y los de la Zarza, la Ginesta, los Eslabones, La Talaya, y la partida serrana d'Ortas.

Los materials predominants son calsineras churasicas deformadas en un plego anticlinal disimetrico, fallau y verchent enta lo nord-este. En la versant sud de la sierra bi ha chacimientos de lignito de lo Cretacio. La diferencia entre los materials cretacios a lo norte y lo sud de lo cabalgamiento de la virchen d'Arcos permite deducir que esta estructura cheolochica estió primero una falla normal de la marguin norte de la cuenca d'Oliet y que dimpués en lo Paleocheno una tectonica compresiva levantó los materials sedimentaus de la cuenca d'Oliet y reactivoron la falla como cabalgamiento.[3]

Cheomorfolochía editar

Lo modelau cheomorfolochico predominant ye lo releu estructural en cuestas correspondients a los costaus meridionals de los plegos anticlinals verchents enta lo norte. Como estos plegos son formaus por calsineras churasicas masivas las cuestas no tienen un frent guaire definiu.[2]

La superficie d'erosión fundamental se formó en lo Mioceno superior sobre los materials churasicos de Las Cucutas-Agudo a unas altarias entre los 850 y 900 m d'altaria, y d'una traza menor y discontinua en lo sector Fuent Celada-Fineruelo entre los 820 y 835 m d'altaria y El Cerero entre los 835 y los 850 m.[2]

Lo río Martín talla una estreita foz en la sierra entre Arinyo y Albalat de l'Arcebispe, que nomás ye un poquet ampla en los chesos y salagons de lo Triasico superior, (facies Keuper).

Referencias editar

  1. 1,0 1,1 (es) Juan Leal Pérez-Chao: El paisaje y los ecosistemas de la comarca. Publicau en Comarca de Andorra-Sierra de Arcos, Colección territorio, nº 31. Gubierno d'Aragón, Departamento de Politica Territorial, Chusticia y Interior, 2018. pp 52-53.
  2. 2,0 2,1 2,2 (es) José Luis Peña Monné et al. : Geomorfología de la Provincia de Teruel. Instituto de Estudios Turolenses, 1984. pp 100-104.
  3. 3,0 3,1 3,2 (es) Marcos Aurell Cardona, Beatriz Bádenas, Antonio Casas Sainz, Santiago Alberto Moralejo: La geología del Parque Cultural del río Martín. Colección Parque Cultural del río Martín. Zaragoza, 2011. p 64, pp 72-73, p 160.

Bibliografía editar

Se veiga tamién editar



Sierras d'os sectors este y nord-este d'o Sistema Iberico
Alcora - Alcublas - Almanariella - Arca - Arcos - Batalla - Benifazán - Bertolines - Blanca - Bordón - Brusca - Caballos - Cabezo - Cabezos - Caldera - Calderona - Camarena - Cantera d'el Pinar - Cantera d'el Saso - Canyada - Carrascosa - Cavaller - Chabalambre - Chaparral - Chinebrosa - Celler - Corbalán - Corral Nou - Cortes - Costera - Creu - Cueva Santa - Defesas - Desert de les Balmes - Escoriuela - Espadán - Espadella - Esparreguera - Exulve - Férriz - Galceran - Galga - Garrocha - Gorda - Gúdar (Molatiellas · Mont Negro) - Lastra - Marondes - Matanza - Matanzas - Mayabona - Molinera - Montanyas de Cervera - Montordí - Ovellera - Monts de Pinar Ciego - Monegrell - Mora - Moros - Muelas de Chert - Nogueruelas - Palomita - Paúls - Pedreras - Pedrizas - Penyagolosa - Penyas Blancas - Perenchisa - Pina - Pinarhueco - Puertos de Moriella - Puertos de Tortosa-Bezeit (Albardes - Aragonesos - Caro - En Canader · Refalgarí - Sant Cristòfol) - Irta - Rayo - Rocha de las Defesas - Rodanas - Sant Chust - Sant Pere - Santa Barbara - Santa Barbara - Savinassos - Sinyor - Segures - Solana - Sollavientos (Monts de Tarrascón) - Talaya - Talayas d'Alcalá - Tajos - Toro - Tortallada - Turmell - Umbrías - Vall d'Àngel - Vallivana - Vellida - Villarroya - Zancado