Vértiz cheodesico

Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Un vértiz cheodesico u tamién conoixiu como pilón ye un sinyal que indica una posición exacta y que fa parti d'un rete de trianglos con atros vertices cheodesicos.

Vértiz cheodesico en a cima d'a punta Maz
Detalle d'a inscripción d'un vértiz cheodesico

En Espanya gosan estar formaus por un celindro de 120 centimetros d'altaria y 30 de diametro, refirmaus en una base cubica de formigón, tot pintau de blanco. Por un regular, se troban en puestos altos y con buenas anvistas ta poder alufrar atros puntos, ye por ixo que gosa haber-ie unas buenas panoramicas dende éls.

O rete espanyol de vertices cheodesicos se divide en tres categorías: de primer, de segundo y de tercer orden. A de primer orden ye formada por trianglos de costaus entre 30 y 70 kilometros. En a de segundo orden, refirmada en a de primer orden, os costaus d'os trianglos varían entre os 10 y os 25 kilometros. O rete de tercer orden tien costaus de 5 a 10 kilometros. Toz os vertices d'os rez mas grans son a la vegada vertices d'os mas chicoz.

Bels eixemplos de vertices cheodesicos se troban en a tuca d'Aneto u a seu d'Ibercaja en Zaragoza.

Se veiga tamién editar

Vinclos externos editar