Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Villel ye un municipio de la provincia de Teruel, situau en la comarca de la Comunidat de Teruel. La suya población ye de 326 habitants, en una superficie de 85,4  km² y una densidat de población de 3,82 km².

Villel
Municipio d'Aragón
Escudo d'armas
Villel
Villel.
Entidat
 • País
 • Provincia
 • Comarca
Municipio
 Aragón
 Teruel
Comunidat de Teruel
Partiu chudicial Teruel
Superficie 85,4 km²
Población
 • Total
 • Densidat

326 hab. (2013)
3,82 hab/km²
Altaria
 • Meyana

823 m.
Distancia
 • 15 km

enta Teruel
Alcalde Juan José Rodero Prieto
Codigo postal 44131
Parroquial
 • Diocesi
 • Arcipestrau

Teruel y Albarracín
Teruel
Coordenadas
Villel ubicada en Aragón
Villel
Villel
Villel en Aragón
Web oficial

Cheografía editar

Ye situau a la dreita de lo río Guadalaviar chusto a lo sud d'a on la rambla de la Chartera caye en este río. Comprende los casals u mases El Campo, La Fuent Santa, Rueda, Torrejón, Vadiello, Vinyuelas y lo balneario de Los Banyos.

Mugas editar

Lo suyo termin municipal muga con Cascant, Río Deva, Libros, Tramacastiel, Rubials y Bellestar.

Historia editar

Dimpués de la conquiesta musulmana buena part de lo Sistema Iberico estió una zona a on s'estableixioron los berbers; Villel en concreto estió en poder de los Banu Gazlun[1], que perteneixeban a la tribu Ulhasa, branca de los Nafzawa.

Dimpués de la reconquiesta Villel estió a seu d'una comanda templera, la Comanda de Villel, que incluyiba tamién Bellestar, Libros y Río Deva. En 1180 li fue concedita carta de población.

Toponimia editar

Villel ye un toponimo de muit antiga documentación. Posiblement siga mozarabe. Ibn Hayyan lo escribe Billal. Tamién lo trobamos en textos medievals latinos y aragoneses, por eixemplo en las "Cronicas de los Chudeces de Teruel", y como ye natural en la suya Carta de población, escrita en aragonés d'as comunidaz aragonesas.

Agustín Ventura Conejero ofreix dos posibles interpretacions: a partir de lo latín VILIANUS ("tierra de VILIUS) u a partir de lo latín VILLARIUS ("de la villa")[2]. Si venise de VILIANUS sería un toponimo con terminación én especial a on s'habría produciu un cambio de n por l. Si venise de VILLARIUS sería un toponimo comparable a villar pero con una imela tipica de l'arabe hispano que fa cambiar a por el. La confusión entre r y l sería un caso comparable a "esparver"-"esparvel".

Talment como los toponimos tipo Viliella haiga teniu diferents variants eufonicas por disimilación de la -LL-. Si no s'ha produciu la disimilación de la primera -LL- como en Viliella ha estau por la perduga d'a -o final, que ha posau la segunda -LL- en posición final. En textos escritos en latin se'n pueden trobar variants curiosas como Villiels en "Rationes decimarum Hispaniae (1279-80): Aragón y Navarra" y Vilello:

item a rectore de Camarena / Villiels Libros Rueda Riodena Bel estar, Templi sunt.

Microtoponimos editar

Bi ha bel microtoponimo de base u influencia aragonesa: los royales, la calera, carrera d'el Pinar, El Noguerón, vago de l'Escopetero, El Blanquizar, El Plano, El Bolage, Loma de Milla, Canyada de Zozán, Chartera, El Zurriagato, La Fuent Santa, El Rafán. Cognatos de l'aragonés "vadiello" tenemos Vadillo y Solana del Vadillo. Vadillo ye un casal que bi ha puyando por o río Camarena u regajo de Camarena entre Villel y Cascant.

Intresant ye La Tabaira, relacionau la denominación perso-arabe d'un material ceramico u de contrucción.

Pueden estar microtoponimos d'influencia mozarabe Pino mocho y El Campichuelo (con infixo -ich- tamién conoixiu en aragonés actual), homonimo d'una subcomarca en a Serranía de Cuenca. Canyada de Zozán tamién ye curioso.

En la carta de población trobamos muitos toponimos en aragonés:

Nos don Alfonso, por la gracia de Dios rey Daragon et marques de Prohença, compte de Barcelona, dono et llaudo por todos tiempos a todos los pobladores de Villel, a caballeros et a peones et a todos los hombres que seredes pobladores ni alli berneredes poblar, todas nuestras eredades asin como Martín Perez a bos las dio o de aquí adelante las departa. A ti Martín Perez dono et otorgo todas las heredades, las quales pora ti en Villel en sus terminos reternas, que tu ayas aquellas por dar, pender, enpeyar, o lexar a quien tu quisieres. Estas sobre ditas cosas a ti et a los pobladores de Villel dono et otorgo; sacada la fuerza del Castillo, la qual pora mi et pora los mios retengo et por esta fuerza del Castillo retengo pora mi el forno et el molino e la eglesia de Villel, que ningun yezino de Villel non aya poder de fer forno nin molino en Villel, nin en sus terminos. Et por aquesto que yo retengo pora mi, fago a bos franquos a todos los pobladores de Villel qui sodes presentes et de qui adelante evernedeis poblar. Et damos terminos, asin como parte la Rambla del monte et sube a somo del Campillo Aliagoso et por somo de la foç de Chertera et da en Ruviales, prende el cerro, et da en el camino que va a Tormon et del camino de Tormon fiere a la fuente de la Penylla et de la fuente de la Penylla fiere en Val Seco, et del Val Seco fiere a rio de Molas, et del rio de Molas ayuso fiere en Goladaviar, et de Guadalaviar Riodeva a asuso afondom de Val Lubresco a suso, asin como las aguas vierten, et fiere el Atalaya Ruvia, et del Atalaya Ruvia asin como las aguas vierten et fiere al fronton de la Quadradeja, et de la Quadradeja al fronton de la Escaleruela de la Trona, et de la Escaleruela a las canales del fondon a la foç de Ballcroch, et de las canales del fondon de la foç et fiere al Cabello Blanquo de la fuente Pudia, et del Cabello Blanquo de la fuente Pudia, et fiere en Guadalaviar en fondo de la Rambla del Monte sobre el Alcarejo. El sobre dito donativo do et firmo etlaudo poraiempos et otorgo a bos que ayades et posedades bos et fijos vuestros a toda buestra generacion, entro a la postremera: di todos bos libro ef franco et sin enganyo, a fuero di Çaragoça et a la buestra propia heredat, por dar, bender, enpeyar et por fer buestra boluntad, asin como de buestra propia eredat, por todos tiempos, salva mi fialdat et di toda mi postremeria po secula seculorum amen. Et ningun home qui aquesta franquesa quisiere quebrantar a todos los pobladores de Villel que yo don Alfonso a feita, sea maldito de Dios et di santa Maria y sobre todo aquesto peresca asin como Sodoma y Gomorra et sea soterrado dentro en los infiernos por todos tiempos, amen, amen, amen.
Sig+no del rey don Alfonso, rey de Aragon et compte de Barcelona et marques de Prohença.

Demografía editar

Evolución demografica
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
347 - - - - - - - -

2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 -
- 329 - - - - - - -

1990- : población de dreito.
Fuent: Intercensal en l'INE, Series de población en l'INE y Relación d'unidatz poblacionals en l'INE.

Administración editar

Reparto de concellers editar

Eleccions municipals
Partiu 1979 1983 1987 1991 1995 1999 2003 2007 2011
Partido Popular 3
Partido de los Socialistas de Aragón 2
Partido Aragonés 2
Total 7

Alcaldes editar

Lista d'alcaldes
Lechislatura Nombre Partiu politico
19791983 Jesús Gómez Asensio Independient
19831987
19871991
19911995
19951999
19992003
20032007
20072011
20112015 Juan José Rodero Prieto PP
20152019 Juan José Gómez Pérez PAR
20192023

Puestos d'intrés editar

Personalidaz naixidas de Villel editar

Ye naixiu de Villel lo ministro en tiempos de Ferrando VII d'Espanya, Francisco Tadeo Calomarde.

Fiestas editar

Referencias editar

  1. (es) María Jesús Viguera Molins: Aragón musulmán. La presencia del Islam en el valle del Ebro. Mira Editores, 1998. pp 22.
  2. (es) Agustín Ventura Conejero: Toponimia de la provincia de Teruel. Revista Teruel, 48, 1972. p 240.


Lugars de lo municipio de Villel
El Campo | Torrellón | Villel
Lugars desapareixius de lo municipio de Villel
La Fuent Santa | Rueda | Vadiello | Vinyuelas