Fuent de la Peniella

Fuent de la Peniella u fuent de la Piniella ye un microtoponimo recurrent que se troba en textos baixo-medievals que indican mollonamientos y delimitacions de lo terreno, por eixemplo en las cartas de población.

Una fuent baixo una peniella en Aimet (Dordonya).

EixemplosEditar

Baixo AragónEditar

En 1260 lo comandador calatravo d'Alcanyiz y lo propietario de Camarón don Blasco d'Alagón estableixioron las mugas entre los termins de Mont-royo, Camarón y Bunyuel. En lo documento se nombró una fonte de la Peniella:

aquesto es a saber que la primera boga es a la fonte de Aumbuix en la sierra de Brerex asi como desciende de voga en voga por el regallo entre entranbas las sendas sobre la fonte de la Peniella en puya entro al frontón de la Perola....[1]

BailíasEditar

En 1194 lo rei Alifonso II lo Casto cedió Villar Luengo a la Orden de lo Hespital de lo Santo Redentor pa que lo repoblás. Lo texto ye en catalán y nombró una font de Penela en lo vado d'Exulve como uno de los suyos termins:

E do termens a Vilar lonch per poblar Abela de Olocau sus la torre de la Cuba, la Cugulata, los pinos de Atorela axi com aquella serra Tayllada e ix a aquel Castel de Cit, la Canada Benadanduz dins stant ab sos termens e de Pitarp ença, e Noxet dins estan e hix a Font de Penela del bado de Axulp e hix a Turruella e al tornar entro a Abella.

Gúdar-ChabalambreEditar

En lo cabo ueste de lo termin municipal de Mosqueruela bi ha una vaguada dichós Collado Frido conoixida como La Penilla, a on que se troba lo Mas de la Penilla y dende a on que baixa l' arroyo de la Penilla, que tiene un naixedero en la Fuente de la Penilla.

Esta fuent apareixe en un texto de lo 7 de febrero de 1239, quan Blasco d'Alagón donó lo río de las Truitas para que lo repoblasen:

Cui hereditati vel populationi hoc terminos et affrontationes imperpetuum asignamus, de illo cabeço de Venahebu, sicut vadit ferire ad viam de illo campiello Sicco, et vadit ad passum de l'Alcantariella, sicut aque vertunt versus rivum de las Truytas, et per illum rivum vadit ferire ad fontem de las Truytas, linquit illum rivum et accipit per illum cerum altum a dextro, et sicut aque vertunt vadit ferire ad collatum de Fonte de Petro Exemenez, et via vadit ferire ad fontem de Peniella de la Mosquerola, et via via transversat per fundum de Mosquerola, et vadit ferire ad calçada de las Fossas, et vadit ferire ad aledo, et per rivum Siccum vadit ferire ad calçadam del Cireso, et exit ad somos altos, et per illos somos altos in antea vadit ferire ad collatum de Ayvol, et transversat illum vallem et vadit ferire ad Corbon, et per illum cabeço de Petro Darocha, transversat illum barranchum malum, et vadit ferire ad calçadam de Meder, et redit per serram serram et transversat illam cannatam de Aras per illam petram fitam, et illam lomam vadit ferire ad cabeço de Venahebu, totum Venahebu intus stando.

En un texto de 1265 de l'archivo d'aldeyas de la Comunidat de Teruel se nombra la fuent de la Peniella como un termin de Mosqueruela:

deinde como partimos con Vispe (y viese al cabero de Montlat, y viese Rio Seco, y viere al cabero de Montlat, y cese a la Pena Rubia de fondos de las Casiellas y cese al cabero de las Posadas de Don Atorella, y cese a la Laguna negra de Fortanet y la Ferreruela y al Collado Frido, y como va la senda a la fuent de la Peniella, y como va la carrera al Puerto y torna a la senda de los Cavalgadores, e toda cosa que vos fazades sea firme y estable a todos tiempos...[2]

En Puertomingalbo bi ha una part de lo termin conoixida como La Penilla, un Mas de la Penilla y una Fuente de la Penilla que yera conoixida como de la Peniella en lo sieglo XV.[3]

Comunidat de TeruelEditar

En la carta de población de Villel se nombra como un termin d'esta localidat unatra fuent de la Penyella, relacionada en este caso con l'actual rambla de la Pinilla de Tramacastiel:

Et damos términos asin como perece la rambla del mont et sube a somo del Champiello Aliagoso et por somo de la foç de Chertera et da en Ruviales, prende el cerro et da en el camino que va a Tormon, et del camino de Tormon fiere a la fuent de la Penyella et de la fuent de la Penyella fiere en Val Seco et de Val Seco fiere a rio de Molas et de rio de Molas aiuso fiere en Godalaviar.

En Camariellas bi ha un río Penilla y una La fuente la Penilla que se remontan a las mesmas radices.

Sierra d'AlbarrazínEditar

En los Monts Universals bi heba una fuent de la Peniella en los dominios de los monches de Piedra.

Primerament en la fuent de la Peniella, como viene el camino de Moscardón e da en el regacho de la fuent del Buey el agua a yuso, entro a la boca e angustura del gollizno como sube por la uertiente e part con termino de Moscardon, e recude de cabo a la Peniella de las Fonteziellas e al camino de Moscardon.[4]

ReferenciasEditar

  1. (es) Antonio Martín Costea: Nuevos datos históricos sobre la villa medieval de Camarón. Grupo de Estudios Masinos, nº VI 1986. pp 41-42.
  2. (es) Enrique Gargallo Monforte: Mosqueruela en los siglos XIII y XIV. El nacimiento de una villa ganadera. Pecuaria-XXI. Boletín de Información Ganadera, nº 1. 1996, pp. 3-19.
  3. (es) Javier Medrano Adán: Puertomingalvo en el siglo XV: iniciativas campesinas y sistema social en la montaña turolense. Instituto de Estudios Turolenses, 2006, pp. 82-83.
  4. (es) Concepción de la Fuente Cobos: Libro de apeos del monasterio de piedra (1344). libro de cuentas de la bolseria del monasterio de piedra (Fuentes históricas aragonesas. Fuentes históricas aragonesas, 31. Institución Fernando el Católico, 2001, p. 38-41.