Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Falco tinnunculus
Ciquilín
Ciquilín masclo (Falco tinnunculus)
Estato de conservación

Seguro.
Dominio: Eukaryota
Reino: Animalia
Filo: Chordata
Clase: Aves
Orden: Falconiformes
Familia: Falconidae
Chenero: Falco
Especie: F. tinnunculus
Falco tinnunculus
Linnaeus, 1758

Distribución cheografia de F. tinnunculus
Amariello = En verano
Verde = Tot l'anyo

O ciquilín u xoriguer (Falco tinnunculus (L., 1758)) ye una especie de falcón de mida chiqueta muit frecuent en Europa, Meyo Orient y o norte d'Africa. Se considera a especie de falcón mas chiqueta que reside de perén en ixes países, pos a sola especie que i gosa competir de mida tan chiqueta ye o esmerellón (Falco columbarius), que ye un au migradera.

O ciquilín ye una Falconiforme chiqueta, d'entre 34 y 38 centimetros de lonchitut y d'entre 70 y 80 cm d'envergadura d'alas. As alas son soras u royiscas, color d'archila cueta en a esquena d'os masclos, mas discretas en as fembras. A cabeza d'os masclos adultos ye, de manera caracteristica, de color grisa. Toz, masclos y fembras, tienen a punta d'a coda y d'as alas negra, y una faixeta fusca que les baixa por a galta debaixo d'os uellos. Como en toz os miembros d'o chenero Falco, a cera d'o pico, os parpiellos y as patas son de color amariella viva.

Os ciquilins son animals muit adaptables, que habitan bien en zonas con buena presencia humana. S'han gosato documentar buena cosa d'eixemplars en zonas urbanas y dica adintro d'as grans ciudaz. Meten as cobatas en os edificios, en as falsas y debaixo d'os tellatos. Cazan millor en espacios opiertos que no en as selvas, y tienen per caracteristica que a sobén no s'albiran o terreno dende bel puesto elevato como fan altras aus de presa, aguardando-ie que pase bella victima d'antes de volar-se contra ella, sino que baten as alas y se mantienen quietos en un punto en l'aire, tot cernindo-se.

Zoonimia editar

Se conoix con o zoonimo «ciquilín» en buena parte d'o territorio de parla aragonesa,[1] documentando-se de manera indistincta en comarcas diferents como l'Alto Galligo, a Chacetania, Sobrarbe, os Monegros, Cinco Villas. Puntualment se documenta con ch- inicial, «chiquilín», talment per mesclar-se o termino con l'adchectivo «chico» que tan bien s'escai a la suya descripción per a mida tan chiqueta que tiene.

En a Ribagorza a parola ta decir-ne ye mas variadera. En bels municipios se i reconoix o termino aragonés «ciquilín», sobretot en a zona occidental d'a comarca, en nuclios como Foradada d'o Toscar,[1] La Poblla de Fantova[1] y Esdolomada.[1] En a zona mas oriental, anque a parla local faiga parte de l'idioma aragonés, i utilizan parolas que pareix que hipoteticament se relacionarían con a radiz etimolochica de «zorz»: Se rechistra «choriguer»[1] en Benás y en A Puebla de Castro, «ixoriguer» en Benás,[1] en Castillón de Sos[1] y en Sarller.[1]

En Echo y en Ansó, en l'altro extremo d'os Pireneus d'Aragón, se i ha puesto trobar tamién a forma «xoriguer»,[1] y per isto cal descartar que se tracte d'un orientalismo. Anque en cualsiquier caso, pareix que se tracta d'un termino mas minoritario.

Paralelament a tot isto, en bellas localidaz tamién se documentan formas d'o nombre relacionatas con a forma «esparver», que en aragonés sole fer referencia a especies de mida mas gran. Se rechistra como «esparvel» en Cinco Villas,[2] en Pina d'Ebro[1] y en Echo.[1] Como «esparvero» en Sarller,[1] en Granyén,[1] en Benás[1] y en Alcanyiz;[1] «esparver» en Benás,[1] en Sarller,[1] en Chía,[1] en Vallabriga[1] y en Esdolomada[1] y «esparveret» en As Corz[1] y en Campo.[1] Como se puede veyer, a distribución cheografica d'ixas formas ye aleatoria, y millor se gosan interpretar como errors d'identificación u eixemplos d'uso d'un termno impreciso que no como formas de nombre propio ta ista especie.

Imáchens editar

Referencias editar

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 1,17 1,18 1,19 1,20 1,21 (an) VIDALLER TRICAS, Rafel, Libro de As Matas y Os Animals; Dizionario aragonés d'espezies animals y bechetals; Ed. Val d'Onsera. Zaragoza 2004. ISBN 978-84-89862-35-7
  2. BLASCO ZUMETA, Javier, Guía de Aves de las Cinco Villas; Ed ADEFO (Asociación para el desarrollo y fomento de las Cinco Villas), Exeya d'os Caballers, 2009. ISBN 978-84-8321-971-3

Se veiga tamién editar

Vinclos externos editar