Falco columbarius

(Reendrezau dende Esmerellón)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Falco columbarius
Esmerellón
Esmerellón (Falco columbarius)
Estato de conservación

Seguro.
Dominio: Eukaryota
Reino: Animalia
Filo: Chordata
Clase: Aves
Orden: Falconiformes
Familia: Falconidae
Chenero: Falco
Especie: F. columbarius
Falco columbarius
Linnaeus, 1758

O esmerellón[1] u esmerollón[1] (Falco columbarius (L., 1758)) ye un falcón de mida chiqueta que habita en Eurasia y America d'o Norte. Nidifican en as zonas holarticas d'o hemisferio norte, y emigran cara a o sud en hibierno. En a Peninsula Iberica ye una especie hibernadera.

O esmerellón ye un au depredadera, y como toz os falcons tiene predilección per encalzar altras especies d'aus interceptando-las en l'aire, mas que no dedicar-se a abatir-se sobre radedors, chicoz reptils y altros animals que i podese trobar en o suelo.

Se reconoix per a coloración azulenca que tienen en a esquerna y a cara dorsal d'as alas, y a faixa negra que tienen en a punta d'a coda y d'as alas. A demés d'a mida que ye bien mas chiqueta que la d'altras Falconiformes, se tracta, en chunto con o ciquilín (F. tinnunculus) d'una d'as especies de falcons mas chiquetas. Per a mida pareixita que tienen as dos especies, a sobén omne l'entivoca con o ciquilín (u mesmo, se crei que ye a fembra d'ixe altro animal) si no en tiene guaire conoixencia, decumentando-se esporadicament o nombre popular de «ciquilineta».[2]

En a edición aragonesa d'o Libro d'o Trasoro (s. XIV - XV) se'l nombra «smerellón» y «smerollón», y se i diz que ye una especie hábil cazadera y fácil de domesticar.

Son de tres maneras: uno que ha la squina grifa; otro que ha la squina negra e es fuert bastoso; el otro es grant e resemblant a falcon lanero blanco, e es millor de todos los otros smerollones e mas aúna se torna privado.

A demés, en o mesmo texto se describe el que podría estar un caso d'estereotipia. Ixo ye, bel transtorno comportamental (a sobén compulsivo) que os animals salvaches desarrollan cuan se troban en captiverio privatos ta fer bellas actividaz que en a naturaleza farían.

Mas viene-les una malicia por que ellos se comen los pies, si omne no los ne fa star con tanta de simient de lino o de miel que el artillo no prenga por de fuera.

O mesmo autor d'o texto ofreix una solución ta privar que se pizquen as garras, y ye impregnando-les o pico con vesque u ungüento que impida que l'apendiz «prenga por difuera».

Imáchens editar

Se veiga tamién editar

Referencias editar

  1. 1,0 1,1 (an) Manuscripto aragonés d'o Libro d'o Trasoro.
  2. (an) VIDALLER TRICAS, Rafel, Libro de As Matas y Os Animals; Dizionario aragonés d'espezies animals y bechetals; Ed. Val d'Onsera. Zaragoza 2004. ISBN 978-84-89862-35-7

Vinclos externos editar