Mayos

(Reendrezau dende Los mayos)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Os mayos son una fiesta tradicional celebrata l'1 de mayo en amplas zonas d'o centro y norte d'a Peninsula Iberica.

L'árbol de mayo en un cuadro de Francisco de Goya.

A maya u o mayo[1] ye un tronco u palo alto (árbol de mayo) que s'alza en a plaza u puesto publico en o mes de mayo y d'on s'achuntaban os mozos y mozas pa divertir-sen con bailes y fiestas.[2] Os chóvens competiban por puyar por l'árbol dica plegar ta la parte d'alto on heban d'agafar a bandera, mientres as mesachas los animaban dende abaixo bailando u cantando arredol l'árbol.

A palabra maya evolucionó en castellano ta maja, con atro significato y que s'aplicó a la palabra majo, castellanismo admeso en aragonés.

Orichen editar

L'antropologo Caro Baroja la considera d'orichen celta y diz comenta que se celebra en Galicia, a Meseta y a parte d'Aragón on vivioron os celtibers. En atros países on estioron os celtas existen fiestas pareixitas o mesmo día como o Beltaine (fuego de Bel) en Irlanda.

Tradición rechional editar

En Aragón editar

En Aragón se celebra en lugars d'a provincia de Zaragoza, como Morata de Xalón, y lugars d'a provincia de Teruel como Fridas d'Albarracín, Griegos y Guadalaviar. En Forcallo y Torralba de los Fraires celebraban as Mayas, que a ilesia bedó en o sieglo XVI.

En Castiella editar

En Castiella os cantos d'esta celebración se dedicaban a la virchen María, pero dimpués s'aproveitoron pa rondar a las mozas casaderas, a las autoridaz y a los funcionarios recient plegatos a lo lugar. Una orquestina gosaba acomapanyar a os rondadors. A moza rondata u maya yera obligata a invitar a lo mozo a una buena brenda. A los d'a orquestina lis se daba una garnacha. Os mayos se celebran dica en zonas tan surorientals como Motilla del Palancar u Minglanilla (Manchuela Cuencana), y dica en a Manchuela Albaceteña.

En o País Valenciano editar

En Castellón y Valencia se celebra, amás de Castellón capital, en bels lugars de l'interior,(Cinctorres, Serra d'en Galcerán, Argelita, Herbers, Vallat, Borriana, La Foya y Chuliella), beluns d'os cuals se repobloron con aragoneses como Borriana u Chuliella. En a Provincia de Valencia tamién celebran os mayos en Tueixa, lugar repoblato con aragoneses.

Referencias editar

  1. (es) Chesús de Mostolay EL SOMONTANÉS Diccionario de voces y expresiones, Albama Literaria, 2022, ISBN 978-84-09-41341-6, p.464
  2. (es) Julio Martínez, "Origen y significación de los árboles 'mayos'", pp. 133-138 en I Congreso de Aragón de Etnología y Antropología (PDF), Institución Fernando el Católico, 1981, ISBN 84-00-04802-4