Penya Rubia (sierra de las Defesas)

Penya Rubia
Penya Rúvia, Peñarrubia
Situación
Situación Flag of Aragon.svg La Iglesuela (Teruel)
Latitut
Lonchitut
Vértiz cheodesico Error d'expresión: operador / no asperau/0.pdf
Cheografía
Cordelera Sistema Iberico
Sierra Sierra de las Defesas
Macizo {{{macizo}}}
Altaria 1350 m m
Alpinismo
Primera puyada
Ruta mas fácil Dende La Iglesuela
Mapa
Sistema Ibérico.png
Montanya.svg

Penya Rubia (Penya Rúvia en catalán) ye un sarrau de la sierra de las Defesas que baixa dende bells 1350 m dica lo río de las Truitas. Ye en lo termin municipal de La Iglesuela cerca de la muga con los termins municipals de Mosqueruela (Teruel) y Villafranca (Castellón).

La penya Rubia ye cheolochicament lo costau nordeste d'un plego anticlinal que afecta a formacions cretacias, predominando en este costau las calsineras y salagons de l'Aptián.

ToponimiaEditar

L'oronimo Penya Rubia proviene de lo latín PINNA RUBEA ("penya roya") seguindo una evolución culta que a vegadas ha substituito a la forma patrimonial en aragonés Penya Roya. Ramon Menéndez Pidal observó que en los elementos romances de lo latín medieval de Leyón y Castiella las primeras formas derivadas de RUBIU y RUBIA seguiban la lei fonetica que daba royo y roya, que estas formas patrimomials son relativament tardanas, y que desapareixioron mayoritariament de la toponimia (Cueuas Rruyas desapareixió y quedó como Covarrubias; Gonzalo de Berceo escribiba Monte Ruyo pa fer mención de lo lugar riochano de Monterrubio). La eliminación de la forma patrimonial por la cultista no se produció mayoritariament en Aragón, ni tampoco en Burgos, Soria y La Riocha,[1] por lo que ye común la existencia de toponimos formaus con royo y roya, y microtoponimos con la palabra derivada royal.

En un texto de 1265 de l'archivo d'aldeyas de la Comunidat de Teruel se'n fa mención como una muga de lo termin de Mosqueruela:

deinde como partimos con Vispe (y viese al cabero de Montlat, y viese Rio Seco, y viere al cabero de Montlat, y cese a la Pena Rubia de fondos de las Casiellas y cese al cabero de las Posadas de Don Atorella, y cese a la Laguna negra de Fortanet y la Ferreruela y al Collado Frido, y como va la senda a la fuent de la Peniella, y como va la carrera al Puerto y torna a la Senda de los Cavalgadores, e toda cosa que vos fazades sea firme y estable a todos tiempos...[2]

Tamién se'n fa mención en un texto de 1251, quan Guillem d'Anglesola dió carta de población a Vistabella:

et de Penna Rubea ascendit usque ad Talayam altam que est inter locum qui vocatur Arçedol et castro de Boyo, et de Talaia alta vadit serra serra vadit ad Monteleoni, et de Monteleoni vadit ad Arçedolum, et de Arçedolo vadit carraria carraria usque in fundo de illo loco vocatur Mosquerola

ReferenciasEditar

  1. (es) Ramón Menéndez Pidal: Orígenes del español: El estado lingüístico de la Península Ibérica hasta el siglo XI. Espasa-Calpe, Madrit 1980 9ª edición, p 264.
  2. (es) Enrique Gargallo Monforte: Mosqueruela en los siglos XIII y XIV. El nacimiento de una villa ganadera. Pecuaria-XXI. Boletín de Información Ganadera, nº 1. 1996, pp. 3-19.

BibliografíaEditar

  • (es) Eduardo Viñuales Cobos (coordinador): Red natural de Aragón. nº 3, Maestrazgo Prames, 2006.
  • (es) Eduardo Viñuales Cobos (coordinador): Red natural de Aragón. nº 9, Gúdar-Javalambre Prames, 2006.
  • (es) Ricardo Pitarch García: Estudio de la flora y vegetación de las sierras orientales del Sistema Ibérico: La Palomita, Las Dehesas, El Rayo y Mayabona (Teruel). Editor: Consejo de Protección de la Naturaleza de Aragón, 2002.
  • (es) Enric Guinot: Els límits del regne, el procés de formació territorial del País Valencià medieval (1238-1500). Edicions Alfons El Magnànim. 1995.
  • (es) Instituto Geológico y Minero de España: Mapa Geológico de España E 1:50.000. Mosqueruela. Servicio de publicaciones de Ministerio de Industria y Energía, 1979.