Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

L'alpinismo ye una disciplina esportiva que naixe en os Alpes en zaguerías d'o sieglo XVIII y que se basa en a superación d'as dificultaz en a puyada y baixada d'una montanya. Ye tamién o conchunto de tecnicas, conoiximientos y habilidatz orientadas a la realización d'iste obchectivo. L'alpinismo no ye un simple esporte, ya que deriva d'una antiga actividad exploratoria d'o ser humano y como tal conta con una historia y tradicions muit importants que determinan una etica bien definida, que ye a parti entre ista disciplina y atras formas de turismo d'aventura. Amás, qui lo practica, lo considera como un verdadero estilo de vida y una forma d'experimentar y interpretar o mundo que mos rodia.

Carlos Pauner, alpinista aragonés practicando iste esporte

Se puet dividir en cuantas arias que engloban cuantas especialidaz, belunas d'as cuals s'aluenyan d'a definición estricta de puyar monts, pero que, manimenos, requieren d'ixe medio natural ta a suya practica: senderismo (u hiking), excursionismo (a sobén mal dito trekking, lo que significa en realidad "caminar mientres cuantos días por puestos leixanos") y expedicions; escalada esportiva (y boulder) y escalada en chelo. Amás, existen variants esportivas, como o duatlón en montanya, media maratón de montanya y maratón de montanya; barranquismo, esquí de travesía y becicleta de montanya.

O termín alpinismo muitas vegadas s'entiende como o esporte practicau en l'alta montanya, ye decir, l'alpinismo d'altaria. Asinas, a qui puya a las montanyas, se le diz "alpinista" y no a qui nomás practica una d'as especialidaz debanditas. Tamién cuan se charra d'un curso u manual d'alpinismo, s'enfoca a o excursionismo por as montanyas y no a toda a gama d'especialidaz que se nombran.