Abrir menú principal
Penya Palomera
Peña Palomera
Rubielos de la Cérida impact structure central uplift chain.jpg
Envista de Penya Palomera.
Situación
Situación Flag of Aragon.svg Torremocha de Xiloca, Teruel, Aragón
Latitut 40º 35,53' 50
Lonchitut 1º 12,13' 24 W
Vértiz cheodesico {{{vértiz}}}
Cheografía
Cordelera Sistema Iberico
Sierra Sierra Palomera
Macizo {{{macizo}}}
Altaria 1.533 m
Primera puyada
Ruta mas fácil
Mapa
Sistema Ibérico.png
Montanya.svg

La penya Palomera ye la cima mes alta de sierra Palomera con 1.533 m. Ye una penya calsinera muit envistable dende la fuesa de Xiloca.

ToponimiaEditar

Lo "Fuero de Molina" de 1154 estableixe como mugas de lo termin d'esta ciudat castellana uns quantos puntos vistables de l'actual provincia de Teruel como Penya Palomera:

A Tagoenz, a Santa María de Almalaf, a Bestradiel, a Ga­liel, a Sisemón, a Xarava, a Cemballa, a Cubel, a la laguna de Allucant, al Poyo de Mío Cid, a Penna Palomera, al Puerto de Escoriola, a Casadón, a Ademuz, a Cabriel, a la laguna de Bernaldet, a Huelamo, a los Casares de García Ramírez, a los Almallones

En 1174 lo rei Alifonso II lo Casto donó Alfambra a lo conte Rodrigo y fizo mención de penya Palomera:

Placuit mihi bono animo et spontanea voluntate et pro remedio anime mee et parentum meorum, quod dono vobis Alhambra, cum istis terminis, scilicet, de ipsa Pena Palomera usque in illa serra de Scurriola, cum illo vilaro de Chamaies cum suis terminis, sicut ferit ad Alhambra.

Tamién se fa mención d'esta penya u de la sierra en "La soterrada viva d'Alfambra", versión aragonesa d'una leyenda europea que tiene como trasfondo la reconquiesta de qualques lugars de Teruel:

El conte, con buena cadena al cuello, tocando la bocina tan fuert que se huya del castiello de Alfanbra. He como yva a piet, yva poco a poco, he tocava el cuerno a grant priesa. Los del conte, que stavan en celada, sallieron bien armados, he con grant virtut fieren a los moros. Algunos se fueron a piedes de rozin; enpero los otros todos murieron. Al rey e a la reyna lanzaronlos en la foguera que sta en Palomera, en hun cerro clamado (en blanco). Quando a nuestro senyor Dios place concuerdanse los fechos. / No sabian res desto aquellos que stavan en Buenya. Los dos hermanos sobredichos, Martin Martinez et Garci Martinez, los quales avian sallido de aquel lugar clamado Marziella, del regno de Navarra, vinieron con muncha gent sobre hun lugar clamado Argent. Los moros avian sopido la nueva de su rey; he como fuesen en la Palomera por ayudar a su rey, et eran un troz fuera del lugar, los xristianos entraron por otro cabo, que no fueron recordados. Las voces fueron a los que avian sallido; quisieron tornar et no pudieron entrar, que los xristianos avian preso el lugar.

En un texto escrito en 1411 en aragonés terolano se fa mención d'esta penya:

& la dita yegua se hauía apartado vn valejo ayuso & que cerqua la Penya Palomera que se hauía esclatado o spenyado.[1]

ReferenciasEditar

  1. (es) Javier Terrado Pablo: La lengua de Teruel a fines de la Edat Media. Instituto de Estudios Turolenses, 1991. p 407.