Republica de Venecia

(Reendrezau dende Republica de Venezia)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

A Republica de Venecia estió una ciudat-estato d'o norte de Italia. Recibe o nombre de Serenissima Repubblica di San Marco. A republica de Venecia se convertió en una potencia maritina y economica en o Mediterranio central y oriental en o sieglo XII.

Serenisma Republica de Venecia
Serenìsima Repùblica Vèneta
Serenìsima Repùblega Vèneta
sieglo IX — 1797



Bandera Escudo d'armas
Situación de
Situación de
Republica de Venecia en 1796
Capital Venecia
Idioma oficial Veneciano y latín
Relichión Catolica
Gubierno Republica
Dogo
 • 1789–1797

Ludovico Manin

Historia editar

Orichens editar

A suya fundación estió d'alto u baixo en l'anyo 421, en o cual os habitants d'a rechión, debant l'amenaza d'as invasions longobardas y atras que heban destruito a capital, Aquileya, se refuchioron en as paúls d'a desembocadura d'o Po, en as islas d'a laguna de Venecia, (una laguna de tipo Albufera); tot en una zona estratechica entre as peninsulas italica y d'Istria, dita mas tarde golfo de Venecia.

O estato veneciano amanixió lentament entre l'Imperio Bizantín y lo Sacro Imperio Romano Chermanico en os sieglos IX y X. En l'anyo 993 Costantinoble li concede privilechios comercials en unos tiempos que o comercio mediterranio yera dominato por Bizancio, (que controlaba os puertos italianos de Bari, Amalfi y Salerno), u por os musulmans. A lo principio Venecia preba de fer-se con o control de l'Hadriana contra os musulmans u os normandos, y tamién da vida a rutas comercials con Europa a lo norte d'os Alpes, (comerciando con Breslau, Cracovia, Leipzig, Nuremberg, Franckfort, Lübeck, Campanya y Bruxas).

Apocheu editar

A primera cruzata (1096-1099) permite que Venecia estableixca bellas bases en Levant. En 1122 Venecia ubre sucursals en Tir y Tripoli. En 1123 dimpués d'una batalla a man d'Ascalón Venecia y Chenova encomienzan a dominar o comercio mediterranio. Venecia s'enriqueix con o comercio d'a seda y de l'aceite, comercio que se fa con Costantinoble, Corinto y Tebas. En 1171 l'emperador Manuel I Comneno confisca os biens d'os mercaders venecianos de Costantinoble.

A cuatrena cruzata ye decisiva pa que os venecianos prengan o control d'a Mar Echea con a conquiesta de Creta. A lo mando de Bonifacio de Monferrat (1202), a cruzata no s'adreza a lo suyo obchectivo y s'esbarra ta Costantinoble, que ye saqueyata en (1204) y on posan a un emperador catolico (Balduín de Flandres). D'astí entadebant os venecianos controlan amés d'a una gran part comercio mediterranio, as islas Echeas, as islas chonicas, Creta, (que ye poblata con colonias militars), o Peloponeso y una part de Tracia. Venecia establix relacions con China, alavez mandata por a dinastía Yuan, por meyación d'os chirmans Polo, que arriban en Pequín pasando por Asia Central. Venecia tien por rival a Chenova en a Mediterrania occidental, pero con tot y con ixo a moneda veneciana (o ducau, acunyau dende 1284) s'imposa como patrón monetario en toz os puertos mercants d'a Mediterrania. En 1381 os se produce a guerra de Chioggia entre Venecia y Chenova.

A fins d'o sieglo XIV a republica veneciana mira d'examplar os suyo territorio en tierra firme (Terraferma) ocupando Treviso, Padua, (1404-1405), Vizenzia, Verona, Trentino (1416), Friul, Istria. En l'anyo 1420 a Republica de Venecia s'anexionó os Dominios de Terraferma, y en l'anyo 1445 l'anterior Patriarcato d'Aquileya fue adhibito a la Republica de Venecia con o nombre de Patria del Friuli. L'apocheu terrestre de Venecia ye marcato en l'inte d'a Paz de Lodi (1454).

Decadencia editar

A caita de Costantinoble y o creximiento de l'Imperio Otomán farán que Venecia vaiga perdendo a hechemonía d'a Mediterrania, con un estato fuerte musulmán on treballan bien amés d'os comerciants griegos as minorías comercials armenia y sefardita. En 1489 os venecianos s'anexionan Chipre. Encara en 1571 os venecianos luitan chunto a os espanyols en a Batalla de Lepanto, pero en l'anyo 1669 os venecianos se veyen obligatos a ceder Creta a los otomans, dimpués d'una invasión en a que os griegos de posan de parte d'os turcos.

A fin d'a republica de Venecia ye o tractau de Campo Formio (1797) cuan o territorio de Venecia fue repartito entre Francia y Austria. Dalmacia, Istria y a propia Venecia con o Veneto pasoron a depender d'Austria y Francia se quedó con Bergamo, Brescia (que fuoron adhibitas a la Republica Italiana) y a isla de Corfú.