«Anguilla» reendreza ta iste articlo. Ta o chenero zoolochico se veiga Anguilla (chenero).
Anguillidae
Un eixemplar d'Anguilla anguilla
Denominacions populars
Anguilas, enguilas, anguillas
Clasificación cientifica
Eukaryota
Animalia
Chordata
Actinopterygii
Neopterygii
Teleostei
Elopomorpha
Anguilliformes
Anguilloidei
Anguillidae
Descripción
Anguillidae
SCHRANK, 1798

As enguilas[1][2], anguilas u anguillas (d'o latín <ANGUILLA; cientificament Anguillidae) son una familia de peixes teleostios en a orden Anguilliformes en a que se i concabe un solo chenero, Anguilla.

As diferents especies d'anguillas habitan en os ríos de buena cosa d'o mundo, y se reproducen en as mars (sacando-ne os ocians Pacifico y Atlantico sud y as auguas circumpolars) por o que se diz que son peixes migradors catadromos.

Descripción editar

Son peixes de cuerpo prolargau, con a coda muit larga de forma que adopta una lonchitut y volumen similar u superior a o de a resta d'o cuerpo.

A cabeza la tienen muit prolargada, con as mandiblas amplas y fuertes. Os uellos son chicorrons en comparanza con o total de a cabeza, y se troban adebantaus con respecto a l'articulación temporo-mandibular, de forma que a boca, cuan ye obierta, s'ubre mas ta zaga de a vertical d'ellos. Isto ye una caracteristica morfolochica de a cabeza de muitos Anguilliformes.

As aletas dorsal, adiposa y anal son parcialment fusionadas con a caudal, de forma que tot l'extrimo posterior de l'animal se presenta como si estás cubierto d'una aleta contina. As aletas pectorals son chicorronas pero muit robustas, adchacents a l'apertura branquial. No tienen aletas pelvianas.

A color d'o cuerpo ye escura, grisa verdisca u cuasi negra por alto, con a tripa y a mandibula inferior blancas u amarelliscas muit claretas.

A diferencia de muitos atros grupos de peixes, as anguillas no tienen escratas vesibles, sino que as i tienen de dimensions microscopicas. Isto fa que tiengan a piel muit fina y vulnerable, a cual cosa compensan con una secrección mucosa que les ne recubre, y que ye a responsable d'o tacto eslizoso que as caracteriza. O moco les permite, d'entre belatras cosas, d'estar os solos peixes europeus que pueden sobrevivir a periodos de cualques horas difora de l'augua.

L'alimentación ye omnivora, y gosa incluir chicoz vertebraus acuaticos cuan en tienen ocasión.

Distribución editar

 
As anguillas adultas son nocturnas y habitan en os ríos.

As diferents especies d'o chenero Anguilla habitan en os cinco continents. A mas conoixida d'istas especies ye a especie tipo de o chenero y a familia, Anguilla anguilla, dita anguilla europea u común, pus habita (u soleba habitar) en os ríos y corsos d'augua dulce d'iste continent, en arribando dica la cabecera d'os ríos y barrancos en as grans cordeleras europeas, como o Pireneu, a on que enantes yera abundant.

As fembras dipositan una grandisma cantidat de uevos (dica 3.000.000 cadaguna) chusto enantes de morir, d'a on que eclosinan as crías en un estau pre-alevín, embrional, que se conoix como larva leptocefala u simplament leptocefalo, que pasa a fer parte d'o plancton marino. As zonas de desove varían con cada especie: as anguillas europeas naixen en l'oceán Atlantico, concretament en l'aria que se conoix como a Mar d'os Sargazos, y os leptocefalos s'alimentan y creixen en as corrients ocianicas en as etapas inicials d'a suya vida.

As anguillas chóvens puyan por os ríos en un inte determinau en o suyo desarrollo, de forma alto u baixo coordinada seguntes a especie, en un fenomeno migratorio que encara no se conoix guaire bien cómo funciona. S'ha especulau que as anguilletas chóvens buscan os mesmos ríos concretos a on que vivión sus pais, pero no se'n tiene garra prebas de que en verdat as que i puyan sían descendients directas d'os adultos que marchón. As anguillas europeas penetran en a mar Mediterrania, a Baltica y belatras mars interiors dende l'Atlantico, ta dentrar dimpués en os ríos d'istas cuencas.

En Aragón, y en cheneral en toda a Peninsula Iberica, yeran animals muit comuns d'antes que se construise as grans obras hidraulicas que en l'actualidat condicionan os corsos d'augua, prencipals ta la suya migración reproductora. Se crei que a población d'anguillas d'Europa ha decreixiu a redol d'un 90% en o sieglo XX, en parte por a imposibilidat de completar a migración en a mayoría de ríos, que contan con entibos y belatras barreras imposibles de salvar ta istos animals.

Costumbres editar

As anguillas son especies nocturnas, que remanen amagadas de día d'entre as piedras, foratos u soterradas en l'arena en o fundo d'os corsos fluvials. Capturan moluscos, crustacios y belatros invertebraus acuaticos, mayoritariament, anque tamién consumen productos vechetals, y arriban a cazar ranas y vertebraus de dimensions reducidas.

Os hábitos nocturnos, en chunto con a dificultat de pillar-las con as mans en estar tan eslizosas, fa que a pesca d'as aguillas se faiga con medios especificos, principalment con capazos de tornallo, en os cuals os animals pueden dentrar-ie por a boca (atraius, por eixemplo, con un troz de tocín) y no en puedan surtir dimpués.

Ditos y mazadas editar

  • «pesca l'anguila en tarquil si la quiers fer venir»[3]

Imáchens editar

Se veiga tamién editar

Referencias editar

  1. (es) Rafael Barceló Caballud Vocabulario caspolino, Institución Fernando el Católico, 2011, ISSN 0590-1626, p.113
  2. (es) Fernando Romanos Hernando Dizionario aragonés de las comarcas de la Alta Zaragoza, p.52
  3. (es) Pedro Arnal Cavero: Refranes, Dichos, Mazadas... En El Somontano Y Montaña Oscense, Prames, 2013, ISBN 978-8483213957, p.156

Vinclos externos editar