Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Camarón ye un despoblau medieval situau en l'actual termin municipal de Lo Mas de las Matas, en la comarca de lo Baixo Aragón y en la provincia de Teruel.

Camarón
Despoblau medieval d'Aragón
Entidat
 • País
 • Provincia
 • Comarca
 • Municipio
Despoblau medieval
 Aragón
 Teruel
Baixo Aragón
Lo Mas de las Matas
Partiu chudicial Alcanyiz
Población
 • Total

0 hab.
Distancia
 • 1 km

enta lo Mas de las Matas
Parroquial
 • Diocesi
 • Arcipestrau

Teruel y Albarracín
Alcorisa
Coordenadas
Camarón ubicada en Aragón
Camarón
Camarón
Camarón en Aragón

Toponimia editar

Existe la hipotesi toponimica que fa remontar lo toponimo Camarón a partir de lo latín CAMERINUM suposando que estió una fundación romana con colonos italos provinients de la redolada de la ciudat homonima CAMERINUM de la Umbría. Actualment bi ha una partida en lo Mas de las Matas dita Camarón.

Atra hipotesi lo relaciona con lo celta *CAMBOS ("curvau"), con sufixo -ón y r epentetica. N'este caso se relacionaría con la palabra de la Ribera Alta de l'Ebro cama (part d'un campo que queda sin labrar entre un sulco y a muga).[1]

Historia editar

Camarón estió un nuclio important de población mientres lo periodo de dominación musulmana. Fue reconquiesto definitivament en l'anyo 1169 por los calatravos d'Alcanyiz. Chusto dimpués de la suya reconquiesta definitiva los reis Alifonso II y Pero II reconoixioron Camarón como propiedat de Don Arnal Palacín. En l'anyo 1185 Alifonso II donó Camarón y atros lugars de la redolada a l'arcebispe de Tarragona pa que los repoblase, con lo que vinioron repobladors catalans, de qui descienden los que charran l'actual catalán de lo Mezquín y Guadalop:

et universo eiusdem sedis conventui castellum de Monte Rubeo cum omnibus suis pertinentiis videlicet, cum Pinna Rubea, cum Turre de Arquis, cum castro de Herberio, cum pratis de Vinadacia, cum valle de Boxar et de Fredes, sicut ex omni extenditur parte usque ad portum Marie.
Dono etiam Kamaron cum omnibus suis pertinentiis, usque ad portum de Tevaro et usque ad portus de Mesquino et usque ad terminum Fontis Spatule, sicuti dividit cum Bognolo.

En l'anyo 1194 Alifonso II concedió Carta de población a Camarón, fendo mención de los suyos termins:

et sicut omnia includuntur infra istos terminos subscriptos, scilicet, de illa serra de Fos Calanda de Pitarra et vadit ad vallem de Nuce, et sicut via de Alcorise exit ad Seno, et venit per illam serram de Seno et exit supra Benfigum, et includit Valipon, et sicut vadit ad connam de Xixileu et exit ad Carrum et Almanarellam, et includit Giagantam, et sicut talat et includit Petrafita et Quinque Turres, et sicut vertunt aque de Monte Labor versus Quinque Turres, et de illis molis d'Ares et de Asclum intus, et de La Lachava et de Balmana, et de Balinou et de Bel, et de Arber intus, et sicut claudit Morellum cum suis terminis, quam vobis dono et concedo quando Deus dederit illam in manum christianorum, et sicut de illis Germanellis et de Azenerola intus, cum illa canata de Berix et de Lena de Calanda, preter castrum de Boniol versus Camaronem.

Dimpués se convertió en una propiedat de los Blasco d'Alagón. Entre los sieglos XII y XIII Camarón se debió despoblar a causa de la suya posición de muga conflictiva entre cristianos aragoneses y Al-Andalus. Manimenos la conquiesta de Moriella en 1232 remató con este periodo d'inestabilidat, pero tamién con la suya valgua estratechica.

En lo sieglo XIII Camarón ye mencionau como muga en textos referents a donacions territorials en lo norueste de lo termin de Moriella, y se sabe que beluns de los pocos repobladors de las propiedaz entre Camarón y Moriella yeran de Montblanc.[2] Camarón continó estando a cabeza d'un amplo termin que abracaba los actuals termins de lo Mas de las Matas, Auguaviva, La Chinebrosa, la Canyada de Verich, y la Cerollera y que se confirmó en un texto de delimitación de 1260 establida entre lo comandador d'Alcanyiz y Blasco II d'Alagón escrito en aragonés.:

venimos a fine e amigable particion entre nos e partimos los terminos de Monroyo e de Camaron e de Buinol

Camarón figura en lo testamento de Blasco II d'Alagón de 1272 chunto con Bunyuel, Aumicidiel, y la Pobla de la Chinebrosa y fue heredau por lo suyo fillo Artal IV d'Alagón. Este testamento de 1272 ye una de las primeras mencions a La Chinebrosa, que yera recient fundada.

En l'anyo 1295 Artal IV d'Alagón permutó estas propiedaz por biens de los templers de Castellot. La Chinebrosa recibió una segunda carta puebla en l'anyo 1291 en la que se li adchudicaban los anteriors termins de Camarón, que ya heba quedau eclixau como principal nuclio de población. Encara se cita a Camarón en un texto de lo 24 de marzo de 1480:

…a la casa clamada de Camaron con un molino farinero de dos muelas finado en el termino del dito lugar de la Ginebrosa con sus apenditias et termino et heredades contiguas con la dita casa…

Manimenos a fins de lo sieglo XV se produció una concentración de población arredol d'un mas u un chitot clapo u corro de mases que se convertió en un nuevo lugar dito Lo Mas de las Matas muito amán de las enrunas de Camarón. En un texto de lo 24 de chinero de 1533 encara se refieren a Lo Mas de las Matas como masadas de las casas de Camarón, termino del lugar de la Ginebrosa. En lo texto de deseparación de lo Mas de las Matas y Auguaviva con respecto a La Chinebrosa de 1611 se menciona Camarón ya como una simpla partida que s'adchudica a lo Mas de las Matas.

Referencias editar

  1. (es) Juan Antonio Frago Gracia: Toponimia navarroaragonesa del Ebro (IV): Orónimos ISSN 0210-5624, Vol. 30-31, 1982 , pachinas. 23-62 [1]
  2. Antonio Martín Costea Nuevos datos históricos sobre la villa medieval de Camarón. Grupo de estudios masinos, n VI 1986. p 41

Bibliografía editar

  • Antonio Martín Costea: Nuevos datos históricos sobre la villa medieval de Camarón. Grupo de estudios masinos, n VI 1986.
  • Pilar Pueyo Colomina ‘’Documentos notariales actuados por habitantes de Mas de las Matas en la primera mitad del siglo XVI’’. Grupo de estudios masinos, n VI 1986. pp 51-84
  • Grupo de Estudios Masinos ‘’Documento: Concordia de la Ginebrosa, Aguaviva y Mas de las Matas: año 1611. Grupo de estudios masinos, n VI 1986. pp 85–218


Lugars desapareixitos de lo municipio de lo Mas de las Matas
Camarón | Cazabaret