Abrir menú principal

Figueruelas (Valencia)

Ta atros emplegos de lo toponimo Figueruelas se veiga Figueruelas (desambigación).

Figueruelas (Higueruelas en castellán, Figueroles de Domenyo en catalán) ye un municipio de la provincia de Valencia, situato en la comarca de Los Serrans. La suya población ye de 522 habitants (2005), en una superficie de 18,8 km² con una densidat de 27,77 hab/km².

Figueruelas
Municipio d'o País Valencián
Entidat
 • Estato
 • Comunidat
 • Provincia
 • Comarca
Municipio
Flag of Spain.svg Espanya
Comunidat Valenciana
Valencia
Los Serrans
Superficie 18,8 km²
Población
 • Total

522 hab. (2005)
Altaria 725 m.
Distancia
 • 59 km

enta Valencia
Codigo postal 46170
Figueruelas en lo País Valencián Figueruelas en la comarca de Los Serrans

HistoriaEditar

La primera mención ye de 1605 y provién de lo Quinque Libri de la parroquia de lo Villar:

por comision de los obispos de Segorbe, se les considera, desde 1605, a los habitantes de las masadas de Higueruelas, de la parroquia de Domenyo, como feligreses de la iglesia del Villar, administrandoles, por tanto, los sacramentos el cura de esta iglesia.

Con lo tiempo ixe conchunto de masadas esdevinió un casal, y con mayor población necesitaba tener concello municipal propio pa administar-se. En l'anyo 1825 lo rei Ferrando VII lo declaró municipio independient de la población de Domenyo.

ToponimiaEditar

En un texto de 1689 en catalán s'escribe Yriguelas:

Gaspar Mascaro, cavaller procurador de Don Manuel Diez Giron de Rebolledo, senyor de la villa y baronía de Andilla(...) diu com millor pot que el principal del proposant per si y per medi de sos antecesors senyors de dita vila y baronia, esta en la quieta, pacifica y immemorial possesio seu quasi de prohibir y vedar a tots los forasters y que no son de dita vila, y senyaladament als vehins, y habitadors de les viles, y lochs de Abejuela, Villar, Bexis, Chelva ab ses aldees, y Yriguelas, La Yesa y demés circunvehins y habitadors de les masades el que no entren en los termes de dita vila y baronia de Andilla a apacentar los ganados machors, y menors sin obtenir licencia del principal del proposant, y sos assesors, y pagar lo herbatje

Esta forma Yrigüelas se relaciona con a denominación actual Las Grigüelas en churro. Recuerda a micropotonimos como La Erihuela d'Alfambra y Peralellos, por lo que no necesariament podemos interpretar lo toponimo a partir de l'aragonés "figuera" con diminutivo, y podría interpretar-se a partir d'"Era.

D'haber existito la forma teorica d'acuerdo con a fonetica aragonesa con f- inicial y diftongo -ue-, ya no debeba existir en lo sieglo XVII, quan lo lugar encomenzaba a prener importancia, manimenos ye posible que hese puesto existir en sieglos anteriors, quan se i charraba aragonés. En Rationes decimarum Hispaniae (1279-80): Aragón y Navarra parlan d'un Figueruelas que pagaba decimas a lo priorato de Santa María de Teruel, y que si no yera esta localidat serrana, debeba estar bien cerca, pus lo mencionan chunto con Rubiuelos de Mora, Fuents de Rubielos, Mazanera, Pradas, Sarrión y Torrillas.[1] Jose Rius Serra creye que este Figueruelas ye una errata de Nogueruelas.

Item a rectore de Mora, Figueruelas, Ravioles, Fuentes, prioratus sancte Marie Turolii est.

ReferenciasEditar

  1. Jose Rius Serra Rationes decimarum Hispaniae (1279-80): Aragón y Navarra. CSIC 1947 [1]