Mespilus germanica

Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Mespilus germanica
Mespilus germanica
Denominacions populars
Garimbastera, galimbastera, marimbastera, malimbastero, niespolera europea
Clasificación cientifica
Eukaryota
Plantae
Espermatophyta
Magnoliophyta
Magnoliopsida
Rosales
Rosaceae
Amygdaloideae
Maleae
Mespilus
M. germanica
Descripción
Mespilus germanica
L.,

A garimbastera (forma mas amplament documentada en aragonés,[1] anque tamién se documenta variants suyas como galimbastera,[1] marimbastera,[1] malimbastera u malimbastero.[1] Nombre cientifico Mespilus germanica), que tamién se puede dicir niespolera[1] europea[2], ye un árbol u arbusto caducifolio d'a familia d'as Rosacias, clasificau en a tribu Maleae, conoixiu sobre tot por o suyo fruito comestible: a garimbasta, una niéspola borde.

Anque en l'actualidat cuasi no se'n culle, as garimbastas fuen una fruita d'agüerro muit consumida en Europa, por o que a garimbastera tamién serviba como árbol fruital domestico. Agora, cuasi todas as garimbastas proceden d'eixemplars bordes que viven en selvas mixtas y en as marguins de campos y camins.

Descripción editar

A garimbastera ye un árbol natural, anque no pocas vegadas os eixemplars bordes se troban con forma d'arbolet u d'arbusto en competencia con atras especies. A corona ye baixa y aplanada, con ramas retuertas dende una altaria baixa.

A fuellas son oblongas y largas, d'uns 15 cm de largo por 5 d'amplo, con a ladera aserrada u lisa. Verde intensas, son tiercas y con a nervadura muit marcada, y de regular caducas, anque en clima Mediterranio y emplazamientos asolanaus y bien recuestos contra os oraches, puede trobar-se eixemplars que se comporten como perennifolios.

A flor ye pentamera, típica en as rosacias, con una corola de petalos blancos bien vistables y numerosos estambres arredol d'un chineceu multicarpelar infero. O tiempo de florada ye de mayo y chunio.

Fruito editar

O fruito, que se conoix de forma propia como garimbasta,[1][3] ye un pomo en sentiu botanico. Madura en agüerro. Mas chicorrón que as niéspolas d'o nispolero de Chapón, tiene un aspecto a-saber-lo mas basto y menos agradable a la vista, o que puede haber feito causa de que no tienga guaire valgua comercial.[3]

Pa minchar-la, a garimbasta cal cullir-la en noviembre cuan a l'árbol ya no le queda cuasi fuellas, y contino alzar-la en un puesto seco pa que remate de madurar. A garimbasta que se plega de cullir ye agria y tiene a pulpa blanca: a millor ye muit madura, que cuasi pareix pasada, con a pela marrón y a pulpa tova y parda (como en atras fruitas cuan se pasan). Nomás alavez se troba dulce y con un toque acido en gustar-la.

Imáchens editar

Referencias editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 (an) VIDALLER TRICAS, Rafel, Libro de As Matas y Os Animals; Dizionario aragonés d'espezies animals y bechetals; Ed. Val d'Onsera. Zaragoza 2004. ISBN 978-84-8986-235-7
  2. A cultura y o consumo d'a garimbasta son autoctonos y por tanto anteriors a la introducción en Europa d'a niespolera de Chapón en a Edat Moderna, a fruita d'a cual ye a principal que conoixemos hoi como niéspola. Por ixo, a primer niéspola que se conoixeba en Europa, y a la cual feba referencia ixe nombre en primeras ye a garimbasta. Y a garimbastera, la primer niespolera propiament dita en un sentiu historico.
  3. 3,0 3,1 (es) ¿Es tiempo de (...) "garimbastas"?, consultau lo 24 de chunio de 2018.

Se veiga tamién editar

Vinclos externos editar