Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Flumes (Llumes en castellano) ye un lugar de lo municipio de Monterd.

Flumes
Lugar d'Aragón
Entidat
 • País
 • Provincia
 • Comarca
 • Municipio
Lugar
 Aragón
 Zaragoza
Comunidat de Calatayú
Monterd
Partiu chudicial Calatayú
Población
 • Total

96 hab. (1999)
Parroquial
 • Diocesi
 • Arcipestrau

Tarazona
Alto Xalón
Coordenadas
Flumes ubicada en Aragón
Flumes
Flumes
Flumes en Aragón

Historia editar

Bi n'ha citas de 1260-1265 en aragonés de cuan mugoron lo termin de lo Monesterio de Piedra.

Asignamos por termino al dito monasterio entrel monasterio e los de Flumes conviene a saber: De la dita Penna Crebrada, assí quomo va loma a loma tro a en dreito al Algadil de la Muerta, e dent assí quomo va loma a loma quomo las aguas vierten enta los Algadiles, e entro al semo de los molinos de Valdenogueras, que son de los monges, e assí quomo va por el fondon del malluelo que planto Xemen Perez entro al somo de Val de Armesan, e assí quomo va por el cerro quomo las aguas vierten de cada part enta los molinos de Val de Nogueras e en tal monasterio, e daquel cerro así quomo va omme entro aquel logar, do se parten las carreras, la una enta Flumes, e la otra enta Cubel e desdent assí quomo poya al somo de la Loma Luenga...

Parla editar

Se i conservan palabras aragonesas como azcla ("ascla"), güina ("fuina"), paniquesa. Ye uno d'os lugars a on se diz domasquinos a los alberches.

Toponimia editar

Ye mencionato como Flumes en la bula de 1182 de lo Papa Lucio III:

Ecclesiam de Monterde cum pertinenciis suis, Ecclesiam de Flumes cum perlinenciis suis, Ecclesiam de Cenvalla.

En latín existiba una distinción entre rivus ("rigachuelo"), y flumen/fluvius ("curso d'augua important", "río"), a l'igual que en rumano diferencian entre râu u fluviu. En latín hispanico rivus encomenzó a prener o significato de flumen, durando mes l'uso de flumen en arias marguinals como l'Alto Aragón. Encara en aragonés tensín se diz en sale un flumen. En aragonés medieval amás de la palabra "arriu"/río"/"rigo" y variants se documenta l'uso de "flumen" (visible en la toponimia con lo "río Flumen") y "flum" (visible en lo "Libro de lo Trasoro" como "flum Jordan"). Este toponimo plural puet estar tanto una modificación de lo plural "flúmens" como un plural de "flum".

Vinclos externos editar


Lugars d'o municipio de Monterd
Flumes | Monterd