Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

As Ripas d'Alcoleya[1] son un conchunto de ripas que se devantan sobre a localidat d'Alcoleya de Cinca, en a comarca d'a Cinca Meya.

Mirador d'a Cruz en as Ripas d'Alcoleya
Antena y restas d'o castiello d'os Entenza

Se tracta d'unas granizas parez verticals con una altaria de dica 90 metros que han estau creyadas por a erosión d'o río Cinca en as tierras achilosas d'ista redolada.

Formación editar

Istas ripas se formoron por encaixamiento d'o ret fluvial d'a Cinca y l'Alcanadre seguiu d'una migración lateral d'istos ríos, que cuan arribaban en a marguin dreita d'a ribera esgarrapaban o cobaixo d'as ripas como as ondas marinas en as penyas, provocando que s'escachen os estratos d'archila y piedra d'arena, deixando dimpués una superficie de rotura vertical, y por debaixo una espuenda de materials caitos que s'esboldregan d'istas parez verticals.[2]

Actualment en las ripas se puet veyer una tendencia a la formación de columnas, torres u pinaclos a causa de l'augua que regalla dende o cobalto.

En a literatura editar

O ilustre vecín d'Alcoleya, Ramón J. Sender afirmaba que as ripas pareixeban talladas a cutiello. En o suyo libro "El lugar de un hombre" deciba que cuan yera chicot parlaba con as ripas, con os esparvers y con os foraus negros d'istas parez a on localizaba tot lo irreal d'a suya nineza.

Cuando era niño (lo recordaba con emoción) en mis soledades hablaba con las «ripas», con los esparveres y con aquellas oquedades negras en donde localizaba todo lo irreal de mi infancia.
El lugar de un hombre. Ramón J. Sender[3]

Tamién apareixen nombradas en o libro "Vida de Pedro Saputo" de Braulio Foz.

Son las Ripas de Alcolea una muralla natural muy altísima, formada sobre el Cinca, de unos montes llanos que corren su ribera derecha dividiéndole del Alcanadre, con quien tiene confluencia poco mas abajo, cortados perpendicularmente por aquella parte que será bien un cuarto de legua.
Vida de Pedro Saputo. Braulio Foz[4]

Referencias editar

Vinclos externos editar