Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Los Pedrenyals
Cheografía
Cordelera
Sector
' {{{ran}}}
Maxima altaria 320 m, Pedrenyal
Cimas importants
Largaria
Amplaria
Superficie
Vértiz cheodesico
Subsistemas
Administración
Estau Espanya
País Aragón
Comarca Baixo Martín
Campo de Belchit
Cheolochía
Edat Cenozoico
Materials Archilitas, chesos y pedrenya.
Tipo
Mapa

Los Pedrenyals ye un cantimplano con un gran afloramiento de pedrenya que s'estendilla principalment por los termins municipals de Zaila y Almochuel, plegando tamién a lo termin de Binaceit, encomenzando chusto en la marguin dreita de la ribera de lo río Aguas y chunto a l'antiga laguna de Los Sardones Altos. En lo suyo cabalto bi ha un vértiz cheodesico (Pedrenyal, con 320 m d'altaria).

Toponimia editar

Lo toponimo Los Pedrenyales ye un aragonesismo, manimenos no conoixemos por textos medievals la forma chenuína en aragonés con plural en -ls, que debeba d'existir pero que la luenga escrita medieval no representaba.

La plana de Los Pedrenyals corresponde a las partidas de Pedrenyales y Pedrenyal en Zaila, Planos Altos de Pedrenyales y Ventorrillo en Almochuel, y Las Hoyas en Binaceit.

Curiosidaz editar

La pedrenya ye d'orichen evaporitico, y ye acompanyada de calcedonia, malaquita, celestina, amatista, anhidrita, cheso y tyuyamunita.

Por un estudio petrografico s'ha puesto contrimuestrar que los habitants epipaleoliticos de lo chacimiento de Los Banyos d'Arinyo replegaban pedrenya d'este gran afloramiento.[1]

Referencias editar

  1. (es) Borja Díaz Ariño, Raúl Elorza Álvarez de Arcaya, Alberto Mayayo Catalán: Prospecciones arquológicas en los términos municipales de Vinaceite (Teruel) y Almochuel (Zaragoza). Informe de la campaña de 2004. SALDUIE nº 5. 2005. pp. 271-293 Pdf sobre o chacimiento.

Se veiga tamién editar

Vinclos externos editar