Campos d'Urnas basco-navarros

Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

La Cultura de los Campos d'Urnas s'extendió dende Aquitania ta la provincia de Guipuzcua y plegó ta Navarra, Alaba y alta val d'Ebro.

Campos d'Urnas tardanos editar

Los Campos d'Urnas tardanos de Ribera Navarra y Ribera Alta d'Ebro plegando ta Chuslivol se consideran dentro d'este grupo. En La Uecha bi ha bel poblau d'esta epoca: La Cruz, Morredón, Burrén y Burrena.

De los primers anyos d'este periodo tenemos lo chacimiento navarro dito alto de la Cruz la ocupación ye entre 700 aC y 550 aC.

Pa los zaguers anyos l'analís con carbonio 14 da una antiguedat de 490 aC +/- 80 por lo que fa a lo chacimiento Castillo de Miranda (Chuslivol), y una antiguedat de 460-440 anyos pa la necropoli d'Epila, que ya tien obchectos de fierro en las sepulturas.

Lo grupo basco-navarro de Campos d'Urnas influenció a la Cultura de las Cogotas I de la Meseta Norte, (seguntes la visión invasionista de Pericot-Maluquer invadioron la Meseta). Fruito d'ixa influencia en la Meseta Norte amanixió una fase cultural nueva dita Facies Soto de Medinilla.

Adscripcions etnicas editar

Bel autor considera responsables a los portadors de los Campos d'Urnas basco-navarros de la primera indoeuropeización lo norueste y centro-norueste d'Espanya, con expansión de luengas indoeuropeas no facilment clasifibles como celtas como ye lo caso de lo lusitano y atras que podioron existir en tot lo sector norueste antes de las luengas celtas y que deixoron los elementos sorotapticos en castellano como páramo u barranco.

  Iste articlo ye un borrador. Enamplando-lo aduyarás a amillorar a Biquipedia.