Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Val de Sarasaz
Zaraitzu ibarra
Río Anduña en Ochogavia
Administración
Estau
Comarca Comarca de Roncal y Sarasaz
'
'
Cabecera {{{cabecera}}}
Capital
Localidatz {{{localidatz}}}
Chentilicio saracenco/salacenco
Cheolochía
Acceso
Ríos Río Sarasaz
Largaria
Orientación Norte-Sud
Cheolochía
Tipo
Macizo Pireneus
Mapa

A val de Sarasaz (Zaraitzu ibarra en basco, en castellano valle de Salazar) ye una val pirenenca situata en a parte nord-este de Navarra, en l'antiga merindat de Sangüesa.

A lo norte muga con Sola, en o departamento d'os Pireneus Atlanticos (Francia), a l'este con a val de Roncal, a lo sud con l'almiradío de Navascués y a val alta d'Urraúl y a l'ueste con a val d'Ezcua. A entidat historica-administrativa coincide con una val natural.

En a suya part norte s'alza a sierra d'Abodi (1.520 m), bellas altarias importants d'a val son a tuca Orhi (2.018 m), Bileta (1.408 m), Montenia (1.237 m), Lizarraga (1.204 m), Askomurrua (1.026 m), Remendia (1.381 m) y Aburua (1.030 m).

Ochogavia ye o lugar mas poblato d'a val, a suya zona principal ye a d'o río Sarasaz por o suyo paso por cinglos y lugars politos.

En a val huei se charra castellano y euskara batua, pero encara bi ha chent viella que charra o dialecto basco local.

Toponimia editar

 
Escudo d'a val de Sarasaz.

La primera mención d'o nombre apareixe en los documentos de lo monesterio d'Irach, on ye Sarasaz (1111); asinas ye en muitos textos medievals escritos en latín u en romance navarro, trobando-sen as variants como Sarasaiz, Sarasazu, Srassasso.

Por eixemplo, en lo prologo de lo Fuero Cheneral de Navarra se troba asinas:

Entonz se perdió Espayna ata los puertos, sinon Galicia, las Asturias, et daquí Alava et Vizquaya, et de la otra part Baztán et la Berrueza et Deyerri et en Anssó, et sobre Iaca et encara en Roncal et Sarasaz et en Sobrare et en Aynssa

La forma oficial en castellano s'imposó en lo sieglo XVII por etimolochía culta y influencia de l'apellito Salazar.

Luenga editar

En lo sieglo XX ha ido desapareixendo lo uso de lo basco, encara que a fins d'este sieglo bi ha habito intentos de recuperación, con cursos. Los parlants patrimonials de lo dialecto basco local son cada vegata mes viellos.

En lo proceso de castellanización d'esta val ha influito la transhumancia en las Bardenas Reyals, que suposaba contacto con riberos y aragoneses y conoixencia de l'aragonés y castellano, romances que en basco se dicen erdara. En la parla castellana actual de la val de Sarasaz bi ha aragonesismos que pueden remontar-sen tanto a tiempos antigos cuan no se charraba que basco pero que con la transhumancia heban de comunicar-sen con aragonesoparlants, como a los zaguers sieglos cuan lo uso de lo basco minguó y podioron entrar aragonesismos a traviés de lo castellano rechional d'Aragón y Navarra.

Aragonesismos cuaternatos en la val de Sarasaz son vacivo, vacieta, badina, ecetra...

Municipios editar

 
Municipios d'a val de Sarasaz.

S'endica entre parentesis os nombres en basco:

  Iste articlo ye un borrador. Enamplando-lo aduyarás a amillorar a Biquipedia.