Uello (hidrolochía)

(Reendrezau dende Uellos (hidrolochía))
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Un uello ye un manantial con forma circular u ovalada.[1] Se forman en zonas de surchencia d'auguas soterranas.[2] A vegadas s'aplica a basas, estanyos u lagunas formadas en dolinas.

Uellos de Fuents Claras.

Lo emplego d'un derivau d'o latín OCULU con sentiu hidrolochico se troba también en gascón (os Uells de Joeu d'a Val d'Arán etimolochicament son os uellos de Chupiter), y en castellano (Ojos del Guadiana).

Los naixeders que apareixen como "uellos" en toponimia se documentan sobre tot en lo Sistema Iberico en plural y actualment en castellano, por eixemplo en Ojos del Cabriel. En la val de Xiloca bi ha uns cuantos uellos, considerando-se que antes de salir l'augua por lo pozo artesiano de Cella lo naixedero de Xiloca yeran los uellos de Mont-reyal.

Lista de uellos editar

Uellos de Xiloca editar

 
Uellos de Mont-reyal, antigo naixedero de Xiloca y abrebadero de la Comunidat de Daroca.

Atros uellos d'Aragón editar

 
Uello d'el Cura de Casetas.

Referencias editar

  1. (es) Eduardo Viñuales Cobos (coordinador): Red natural de Aragón. nº 18, Jiloca. Prames, 2007. pp. 71-81.
  2. (es) Javier Martínez: Ríos y humedales de Aragón. Rutas CAI por Aragón, nº 15. CAI, 2004, p. 27, p 94, pp. 112-119.
  3. (es) Jose Antonio Fernández Otal: La casa de los Ganaderos de Zaragoza: derecho y trashumancia a fines del siglo XV, Institución Fernando el Católico, 1993. p. 286.