Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Una simplesiomorfia ye un caracter compartiu por dos taxons d'organismos emparentaus (plesiomorfia) cuan coincide con o caracter present en l'antipasau común de toz dos. Ixo ye, cuan o caracter representa l'estau ancestral.

Comparativa de dos extremidaz devanteras, d'un peix sarcopterichio (A) y un tetrapodo (B) moderno. A estructura basica de uesos en a extremidaz ye una caracteristica plesiomorfica d'es dos grupos d'animals.

Un eixemplo de simplesiomorfia ye a presentación de cinco didos en muitos vertebraus actuals, a cual cosa representa l'estau ancestral. En muitos grupos de vertebraus, as succesivas adaptacions evolutivas han reduciu o numero de didos, pero por eixemplo en i ha cinco en a mano humana y en a zarpa d'un fardacho.

En a disciplina Cladistica, no s'admite que por una simplesiomorfia se pueda describir un taxon de sers vivos, sino que s'ha de fer, obligatoriament, prendendo como base caracters que sían sinapomorfias. Por contra, belatras disciplinas como a taxonomía cheneral sí que admiten caracters simplesomorficos en a descripción d'os taxons, lo cual puede fer que i haiga taxons parafileticos.

Se veiga tamién editar