Privilechio d'a Unión

(Reendrezau dende Pribilechio d'a Unión)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

O Privilechio d'a Unión estió un privilechio que a Unión Aragonesa imponió a o rei Alifonso III en as Corz d'Aragón de 1287. N'este privilechio s'impediba a la chusticia reyal d'actuar contra os nobles aragoneses y os ciudadanos de Zaragoza, obligaba de convocar as Corz d'Aragón toz os anyos, y incluyiba clausulas pa guaranciar o cumplimiento. O Chusticia d'Aragón lo refuso en 1301.

Textos editar

O 5 d'octubre de 1283 os nobles e os representans d'as ciudaz, reunitos en Zaragoza, reclamoron a lo rei Pero III que aprobase os Fueros, usos, costumbres y libertaz d'Aragón, y a mes exichindo mes cosas (a introducción ye en latín pero a mes gran parte d'o texto ye en romance, ye dicir en aragonés):

  • Quare supplicarunt quod dignaremur confirmare dictos foros, usus, libertates, consuetudines Aragonie prelibaratas et privileia universa que habent et instrumenta donacionum et permutacionum per nos et per nostros perpetuo observare.
  • Preterea universi predicti nobis humiliter intimarunt quod etiam pluribus, juribus, libertatibus et usibus fuerant et sunt per predecessores nostros et per nos spoliati et in pluribus erant et fuerant contra foros, usus, consuetudines, libertates et privileia agravati et in suo iure diminuti; quare petierunt cum humilitate instante quod ad illas de quibus fuerant spoliati eos restituere dignaremur et quod daremus seu concederemus eis omnia et universa res et jura que consueverunt habere.
  • Et universi predicti ut nos redderent cerciores de premissis que petebant ad illa nobis filio nostro dompno Alfonso articulatim holare (sic) alter et aparte et per capitula legi fecerunt in scriptis in forma qui sequitur:
  • Estas son las cosas de que son spuilados los rrichos omnes, mesnaderos, cavalleros, infançones, ciudadanos, e los omnes de Aragon e de Ribagorça e del rregno de Valencia e de Teruel:
  • 1. Que el senynor Rey observe e confirme fueros, costumpnes, usos, privileios e cartas de donaciones e de camios del regno de Aragon, e de Valencia, e de Ribagorça e de Teruel.
  • 2. Item que enquisicion non seya feyta nunqua contra nenguno en nengun caso; e, si feyta es la inquisicion e non es judgada, que non seya dado judicio por ella ni vaya ad acabamiento. E, si dada es sentencia, que non vienga a exsecucion.
  • 3. Item que la Justicia de Aragon judgue todos los pleytos que venieren en la Cort con conseyllo de los rrichos omnes, mesnaderos, cavalleros, infançones, ciudadanos e de los buenos omnes de las villas, segun fuero e ancianament fue costumpnado.
  • 4. Item que seyan tornados en possession de las cosas de que fueron despullados en tiempo del senynor Rey don Jayme e suyo, de que ellos se tienen por agrevyados que son publicas e notorias.
  • 5. Item que el senynor Rey en sus gerras e end sus feytos que tocan a las comunidades, que los rrichos omnes, mesnaderos, cavalleros e los honrrados cindadanos e omnes buenos de las villas seyan en su conceyllo e que tornen en lur honrra, assi como solian en tiempo de su padre.
  • 6. Item que end cada uno de los logares ayan judgues de aquell mismo rregno, es a ssaber, en Aragon de Aragon, e en Valencia de Valencia, e en Ribagorça de Ribagorza.
  • 7. Item que todos los del rregno de Aragon usen como solian de la sal de qual que mas se querran de los rregnos e de toda la senynoria del senynor Rey de Aragon de aquella que mas se querran; et que'nd vendan los qui salinas an assi como solian antigament. Et aquellos qui por fuerza vendieron sus salinas e se tienen por agreviados, que las cobren e que usen de aquellas como solian, ellos empero tornando el precio que'nd recebieron.
  • 8. Item del feito de la quinta que nunqua se die en Aragon fueras por priegos a la vuest de Valencia, que d'aqui adelant nanqua se die de nengun ganado ni de nenguna cosa.
  • 9. Item que los sobrejuncteros usen assi como solian antigament usar e non ayan otro poderio ni prengan de las vilas de mercado sino X solidos, e cada V solidos de las otras villas de aquellas que en la Jura seer querran. Mas los sobrejuncteros que seyan executores de las sentencias e endcalzadores de los malfeytores que sean jutgados por las Justicias de las cibdades e de las villas e de los otros lugares de Aragon.
  • 10. Item del otro imperio e mixto que nuncas fue nin saben que s'es en Aragon ni en el rregno de Valencia ni enquara en Ribagorça, que no y seya d'aqui adelant ni aquelo ni otra cosa ninguna de nuevo, sinon tan solament fueros, costumpnes, husos, privilegios e cartas de donaciones e de camios, segunt que antigament fue husado en Aragon e en los lugares sabredichos; e que el seynor Rey non meta justicias nin faga jutgar en nenguna villa ni en nengun lugar que suyo proprio non seya.
  • 11. Item que ningun jutge ne oydor en su Cort del seynor Rey non prenga salario de ninguna de las partes por jutgar nin por ohir pleyto ninguno. Et aquelos jutges que oyran e jutgaran, que seyan del rregno de Aragon los qui avran a judgar los pleytos de Aragon; et que todas las apellaciones de los pleytos de Aragon que seyan determinados dentro en el rregno de Aragon et non seyan tenidas ningunas de las partes de seguir las appellaciones fueras del rregno de Aragon.
  • 12. Item las salvas de los infançones que seyan asi commo el seynor Rey, padre suyo, e las juro en Exeya. Aquello mismo en seyan de las compras que fazen los infançones del rreyalengo, que se fagan segund qu'el seynor Rey padre suyo las juro e las confirmo en Exeya.
  • 13. Item las onores de Aragon que tornen a las cavallerias, segund que eran al tiempo qu'el seynor hey don Jayme fino. Et los rricos omnes que ayan las pagas a San Migel con lures calonias e sus azemblas, segund que avien usado antiguament e costumpnado, salvo que todos los de los villeros de Aragon den e paguen segund que costumpnaron en tiempo qu'el seynor Rey don Jayme fino, es a saber: peytas, cavallerias, senas, açemblas, calonias, tributos, huest e monedage. En todas las otras cosas que finque salvo a los de los villeros lures privilegios segund que demandado fue.
  • 14. Item que todas las cibdades e las villas de Aragon que solian seer onor de los rricos homnes, que lo seyan aquellas que de'l seynor Rey son agora, segund que costumpnado era antiguamient.
  • 15. Item que honor non seya tollida ni emparada por el seynor Rey a ningun rric homne de Aragon si donques el rrich omne non fiziesse por que. Encara aquesto primeramient que sea visto, jutgado e conossido por Cort General, es a saber, por la Justicia de Aragon de conceyllo de los rricos omnes e otros ondrados cavalleros, infançones, ciudadanos e otros omnes de las ondradas villas de Aragon. Et aquesto mismo sea de los mesnaderos: que non sea enparada lur mesnaderia si non firiessen por que, e que fuesse judgado primeramient por Cort e por los sobredichos, segund que dicho es de susso.
  • Et otrosi que los rrichos omncs non puedan toller tierra nin honores que dadas avran a lures cavalleros, si donques el cavallero non fiziesse por que. Et encara ten aquesto primeramient que sea conoxido por los vasallos de aquell mismo rrich omne, d'aquellos que tenrran tierra por ell.
  • 16. Item que los rrichos omnes de la mesada que an a servir lo seynor Rey que sean comtados en aquel mes los dias de la yda e de la tornada, d'aqui a que sean tornados en lures casas. Et aquello mismo de los cavalleros que ternan onores de los rricos omnes.
  • 17. Item, si por aventura alcun rrich omne, mesnadero, cavallero o infançon por qualquier rrazon quera venir con otro seynor fuera del rregno, qu'el seynor Rey sea tenido de rrecibir en comanda su mugier e sus fillos e todos los bienes, e sus vasallos e encara las muilleres e los fillos e todos los bienes de todos aquellos que yr an con ell.
  • 18. Item las cartas que salrran del escrivania del seynor Rey, que ayan precio covinent.
  • 19. Item los escrivanos e los corredores de las ciudades e de las villas sean puestos por los jurados e por aquelos que costumpnaron de meterlos menos de treudo segunt que avian husado antigament.
  • 20. Item de las alfondegas que no y vayan a posar christiano ni moro si non se quieren. Aquelo mismo de las tafurerias, que seyan desfeytas pora todos tiempos.
  • 21. Item de los cotos e de los estalvimentos que son generales en todo el rregno, assi como de non sacar pan ni cavallos ni olio, ne otras cosas del rregno, que seyan desfeytas, que nunca se fagan menos de concejo de los rricos omnes, mesnaderos, cavalleros, infançones e de los otros omnes ondrados de las cibdades e de las otras villas de Aragon.
  • 22. Item de los cotos de las ciudades e de las villas de Aragon que se metan e se tolgan por los jurados e por los otros omnes de las villas e de las ciudades de Aragon, segond que avian usado e custumpnado antigamient.
  • 23. Item peages nuevos que non sean dados especialment de pan e de vino que lievan con bestias, nin de ninguna moneda nin de ningunas otras cosas que usadas non fueron de dar peage en Aragon; e que los peages que tornen e que se prengan en aquelos lugares que antiguament se solian prender e no en otros.
  • Et los omnes que vayan por los caminos, que vayan por quales lugares queran, dando todo su drecho al seynor Rey o aquelos que avran el peage de todas aquelas cosas que dar devran.
  • 24. Item que los rricos omnes de Aragon non sean tenidos por las onores nin por las tierras que tienen del seynor Rey de servirlos por aquelas fueras de su seynoria ni passar mar,
  • 25. Item demandan qu'el seynor Rey suelte el establimiento que fizo que ninguno non fuese usado de matar corderos.
  • 26. Item demandamos (sic) rricos omnes e todos los otros sobredichos que en los rregnos de Aragon e de Valençia ni en Ribagorça ni en Teruel que non aya y bayle que judio sea.
  • 27. Item demandaron que en todo caso, asi en criminal como en civil, que valga fiansa de dreyto contra seynor o contra oficiales o contra tod omne, exceptado en deudo manifesto, segund fuero requiere.
  • 28. [l]tem qu'el seynor Rey faga Cort General de aragoneses en cada un ayno una vegada en la ciudat de Çaragoça.
  • 29. [I]tem que las onores e la tierra qu'el seynor Rey dara a los rricos omnes que la partan a los cavalleros.
  • 30. [I]tem qu'el seynor Rey ni los sus successores non demanden nin prengan ni demandar ni prender faga agora ni en nengun tiempo monedage en las villas ni en los lugares que an ni avran o por qual que quiere manera o rrazon aquella avran, ternan o possediran de los vassallos de los rricos omnes, meznaderos, cavalleros, infançones, ciudadanos e otros omnes de las villas de Aragon. Mas el dito monedage ayan e prendan de los lugares que an o avran los rricos omnes, meznaderos, cavalleros, infançones, ciudadanos e otros omnes de las villas de Aragon e los suyos, segund que antiguament usaron e custumpnaron de prenderlo.
  • 31. [P]rotestan los sobredichos rricos omnes, nobles e mesnaderos, cavalleros infançones, ciudadanos e los otros omnes buenos de las villas e de los villeros de Aragon e de toda la universidat del rregno de Aragon que salvo fique a ellos e a cada uno d'ellos e a las ciudades e a cada una de las villas e de todos los villeros de Aragon toda demanda o demandas que ellos o quales que quiere d'ellos puedan o devan fazer, assi en special como en general con privilegios e en cartas de donaciones o de camios o menos de camios o menos de cartas, quando ellos o a qualesquiere d'ellos bien visto sera, que puedan al seynor Rey demandar en su tiempo e en su lugar.