La Calderuela

despoblau medieval d'Aragón
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

La Calderuela ye una aldeya medieval d'Aranda de Moncayo situada baixo l'actual Torre de los Moros u Casa de los Moros, entre los termins municipals d'Aranda de Moncayo y Malanquiella (Zaragoza).

La Calderuela
Despoblau medieval d'Aragón
Entidat
 • País
 • Provincia
 • Comarca
 • Municipios
Despoblau medieval
 Aragón
 Zaragoza
Comunidat de Calatayú
Aranda de Moncayo y Malanquiella
Partiu chudicial L'Almunia de Donya Godina
Población
 • Total

0 hab.
Parroquial
 • Diocesi
 • Arcipestrau

Tarazona
Baixo Xalón
Coordenadas
La Calderuela ubicada en Aragón
La Calderuela
La Calderuela
La Calderuela en Aragón

Toponimia editar

En los textos medievals se puet trobar latinizau como La Calderola. Un terreno relacionau con esta aldeya medieval corresponde a lo mont d'utilidat publica numero 13 de la provincia de Zaragoza y de lo termin municipal de Malanquiella conoixiu como El Entredicho dica l'anyo 2000 y actualment como El Entredicho y la Cocuta. Este microtoponimo ye indicador de lo litichio que bi ha por lo suyo uso entre Aranda de Moncayo y Malanquiella[1].

Historia editar

Chaime I d'Aragón fundó l'aldeya de La Calderuela con chent d'Aranda de Moncayo como primers habitadors, concedendo-lis un boyalar. Lo 13 d'octubre de 1263 Chaime I atorgó La Calderuela a Pero Vera pa que i construís una torre a condición que siempre fues aldeya d'Aranda de Moncayo[2], manimenos l'aldeya quedó pronto despoblada[1], y dende 1313 los textos se refieren a los dreitos sobre l'uso de lo suyo termin por part de los habitants d'Aranda de Moncayo y Malanquiella, que tienen un litichio por lo suyo territorio que dura dica huei. L'infant Don Chaime dictó una sentencia que afectaba a este territorio lo 22 de mayo de 1314:

desde Torre de la Masa según va recto hasta Torre de la Calderuela y de Torre de la Calderuela hasta la cumbre de Mont Alvo, y de allí de cerro en cerro hacia la parte de Malanquiella según vierten las aguas y según se extiende hasta el término de Ciria.[1]

En 1466 se firmó en La Calderuela un texto de concordia lo que podría indicar que encara bi heba cualques casas.

Molimentos editar

Referencias editar

  1. 1,0 1,1 1,2 (es) Ignacio Pérez-Soba Díez del Corral, Miguel Angel Solá Martín: Los pastos del monte Entredicho (Malanquilla, Zaragoza)una contienda medieval aún viva (1313-2002). Cuadernos de la Sociedad Española de Ciencias Forestales, ISSN 1575-2410, Nº 16, 2003 (Eixemplar dedicau a publicar las Actas de la II Reunión sobre Historia Forestal, pachinas. 185-192.
  2. (es) UBIETO ARTETA, Antonio: Historia de Aragón. Los pueblos y los despoblados I (Ed. Anubar. Zaragoza, 1984), p 328.

Bibliografía editar

  • (es) Ignacio Pérez-Soba Díez del Corral, Miguel Angel Solá Martín: Los pastos del monte Entredicho (Malanquilla, Zaragoza)una contienda medieval aún viva (1313-2002). Cuadernos de la Sociedad Española de Ciencias Forestales, ISSN 1575-2410, Nº 16, 2003 (Eixemplar dedicau a publicar las Actas de la II Reunión sobre Historia Forestal, pachinas. 185-192.


Lugars desapareixius de Malanquiella
La Calderuela