Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Iste articlo ye sobre una formación cheolochica; ta atros usos, se veiga Congosto (desambigación).

Un congosto u congostro ye una foz que complega las qualidatz de muita altaria de ripas y de muita estreitura entre ellas.[1] Los slot canyons de los cheomorfologos son una forma extrema de congostro.

Congosto de Wire Pass, un congosto de fendidura cerca de Kanab (Utah).

Etimolochía y variants editar

 
Lo congostro de Ventamillo entre Campo y la val de Benás.

La palabra congosto deriva de lo latín COANGUSTUM, se presenta tamién en castellano, y tiene la suya continación en catalán como congost. En chistabín y en baixo-ribagorzano se documenta la variant con metafonía vocalica congusto,[2][3] que ha formau un microtoponimo en La Puebla de Castro.[4] La forma sin metafonía congosto ye la mes estendida y tamién ye documentada en textos medievals pero no fegura en los diccionarios locals por no estar un elemento diferencial respecto a lo castellano.

En Ribagorza se presenta la variant congostro dende la val de Benás dica Ribagorza Baixa,[3][5][6] y tamién bi ha variants con metafonía como congustro y congrusto en Ribagorza Baixa.[3] Estas variants han formau microtoponimos en Vulturina y Grustán.[4]

Toponimia editar

 
Lo congostro de Mont-rebei visto dende adintro, ye visible una mayor estreitura y altaria que en atras formas d'erosión fluvial con ripas verticals y altas.

Son microtoponimos que van acompanyaus de l'oronimo chenerico congostro u congosto:

En la Peninsula Iberica destacan como toponimos formaus con esta radiz:

Referencias editar

Bibliografía editar