Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Teodora II
Emperadriz de l'Imperio Bizantín

Teodora II

842 - 855
Predecesor Teofilo
Succesor Miguel III

Naixencia arredol de 815
Muerte dimpués de 867
Dinastía Dinastía frichia

Teodora estió emperadora de l'Imperio Bizantín como muller de Teofilo y estió rechent de l'Imperio dende 842 dica 855. Ye naixida arredol 815 y morió dimpués de 867.

En o "Libro de los Emperadors" li dedican un capitol (De Teodora, muller de Teófilo, e de Micali, fillo de ellos amos, et cetera:

Muerto el emperador Teófilo, romanió la senyoría imperial a Teodora, su muller, e a Micali, su fillo. El cual, porque era chico, su padre lo lexá yus comanda de Manuel e de Teotisto; e el imperio se governava por la emperadriç, su madre, la cual con grant diligencia e cura, con obra e favor del dito Teotisto, fazía abonir la grant fortuna e tempestat de la cual fueron caçados fieles cristianos por las santas imágines, favoreant todo que el dito Manuel no se acordasse de fer anular la dita eresía. por voluntat de Dios a mal de la enfermedat que fue lexada de los monges, por que algunos monges defensadores de la fe cathólica fueron al dito Manuel a intención de corregir e tirarlo de la opinión erética que tenía, si pudiessen. Por los cuales le fue demandado cómo estava. E respuso assí feblement que apenas oían su voç; e dixo: << Ya só spaciado >>. E los monges le dixieron: << si tú ensemble con la emperadriç faças tornar las santas imágines a la Eglesia e te tirasas de aquexa eresía, tú havrás salut corporal e del ánima >>. E aquesto prometido por el dito Manuel de ferlo, de continent fue aleviado de la graveza de la enfermedat e, finalment, fue guarido de todo. E fue al palacio e favló con la emperadriç sobre el feito de las imágines, en el cual feito davan grant diligencia la madre de...

Gobernó con man dura, disuadió a los bulgaros d'invadir l'Imperio Bizantín:

E de allí avant todos començaron conexer la fe catholica e tomar el babtismo. Aprés aquesto, envió sus embaixadores a la emperadriç e demandavale que.l das part de la terra del imperio, que su gent estavan muito estreitos por la gran multitut que eran. E prometía que, si su demanda le exaudiés, de haver paç e liga perpetual con los griegos. La emperadriç, exaudida su demanda, le dio tierra de los primeros vizinos que son entre Grecia e Burgaria, de la terra clamada Sidrán entro a otra que se clama Veltón. La senyoría de los burgaros fue clamada por ellos Zagorá. E assí fue firmada la paç devés ponent.

Reprimió a los paulicians:

mas en la part de levant era una generación de gent, innumerable multitut, los cuales se clamaban manicheos, e por la gent idiota pavlichiani nombre compuesto de Pavlo e de Johanni , los cuales fueron hombres famosos. No començaron aquestos la eresía, mas fueron más gelosos de la dita eresía e aquellos de mi más es estada predicada. E la emperadriç Teodora púsose en coraçón de sacarlos de aquella eresía e de meterlos en la fe cathólica. Por la cual cosa, envió algunos hombres de grant fama en ciencia, por los cuales no fue tenida buena manera. En el començamiento non solament su embaixada fe vana, mas por aquesta occasión se retrayeron de la obedencia imperial. Los cuales, de la ora avant, mesclándose con los turcos ivan en huest sobre las tierras e castiellos de Grecia; la cual cosa fue occasión de muito mal

En l'anyo 843 fació aplegar un sinodo en o que esvielloron o culto a las santas imáchens.

Mientres a rechencia de Teodora o suyo fillo Miguel cayó baixo a influencia de Bardas, y Teodora habió de deixar d'estar rechent, retirando-se a lo Monesterio de Gastria y dimpués a lo Convento de Santra Eufrosinia, morindo arredol de l'anyo 867. Fue beatificada por a Ilesia ortodoxa y as suyas reliquias tresladadas en 1460 ta Kérkyra, (Corfú). Os ortodoxos celebran Santa Teodora l'11 de febrero.


Predecesor:
Teofilo
Emperadora de l'Imperio Bizantín
842-855
Succesor:
Miguel III