Sinyoría de Villena

(Reendrezau dende Senyoría de Villena)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

La base territorial de la sinyoría de Villena se extendilló por una amplisma comarca mugada a lo norte por l'alfoz de la ciudat de Cuenca y a lo sud por o termin de la ciudad de Murcia. Este territorio s'estructuró sobre tot, en dos centros politicos: la Tierra d'Alarcón, a lo norte, y la Tierra de Chinchiella, a lo sud. Y, arredol d'ellos, s'aplegoron atras villas con termins mes redueitos, entre ellas, Iniesta, la Tierra d'Exorquera, Hellín, Tobarra, Almansa, Yecla, Xaix y Villena, que, a tamas de dar-li nombre a la sinyoría, ocupo una situación periferica respecto a tot o conchunto. La senyoria experimento con lo tiempo cambios a causa de l'anexión temporal de bella población de cerca, como Villarrobledo, Lezuza, Munera, Chumiella u Utiel en lo sieglo XV, u tamién las perdugas de bellas villas.

Escudo d'Armas de los Manuel.
Territorio d'a Sinyoría de Villena en 1340.

Este conchunto senyorial tien un doble orichen historico, por un costau las poblacions de la Tierra d'Exorquera, Hellín, Ves, Tobarra, Almansa, Yecla, Xax y Villena, heba pertenexiu a lo infant don Manuel en lo sieglo XIII, uniu a atras villas alicantinas. Por ixo, s'encomenzó a denominar Tierra de don Manuel. Por lo contrario, lo sector norte, la Tierra d'Alarcón y Iniesta, perteneixió a lo reyalenco mientres los sieglos XII y XIII, cuan don Juan Manuel lo adhibió a la sinyoría de Villena.

Formación editar

En 1252, cuan Alifonso X se converte en rei de Castiella, don Manuel, chirmán d'Alfonso X, fegurara a sobén entre los suyos consellers, como confirmant de documentos reyals. Alfonso lo armará caballero, enta 1254, y d'astí enta debant tendrá oficios y cargos de la casa reyal. Cuan fue nombrau alférez de lo rey, sirvió tamién a lo suyo chermán como embaixador debant lo Papa, con lo que aproveitó pa conseguir l'amistat de la poderosa Orden de Sant Chaime y prebó de favoreixer pa que Alifonso X fuese esleito emperador d'o Sacro Imperio Romano Chermanico y malmeter con exito los plans que teneba Ricardo de Cornualla ta convertir-se en emperador. En chinero de 1261, lo infant don Manuel y la suya muller, Gostanza, s'apuntoron como familiars a la Orden de Sant Chaime, prometendo aduyar a ésta e a lo suyo mayestre Pelayo Pérez, y fer-sen apedecar ellos y los suyos descendients en lo convento d'Uclés, on mandoron fer una capiella. Probablement esta amistat con lo mayestre Pelayo Pérez Correa, unida a los suyos servicios a la Corona, li valese a posesión d'Elch, Crevillent, Asp y la val d'Elda, en o Reino de Murcia, ocupau quince anyadas enantes, pero no poblau pon por cristianos, que li fuoron reconoixius por o rei en 1262, y que dende astí enta debant se convertioron en o nuclio mes fuerte d'as suyas posesions, que yeran ixemenadas. Bellas refencias endican que Elda ya li perteneixeba d'enantes.

O feito ye que dende 1262 por o menos don Manuel ye sinyor de pleno dreito d'Elch, Crevillent, Asp y tota a val d'Elda; y adelantado d'o Reino de Murcia, a mes. Ixe mesmo anyo, cuan delimitaban o bispato de Cartachena se menciona:

Petrel y Sax e Villena e la tierra de don Manuel nuestro hermano como parte con la tierra del rey de Aragón, e Val de Ayora fasta Confruentes

A manca de documentación no mos permite precisar as condicions en as que se produció a entrega de don Manuel d'as suyas primeras sinyorías murcianas. No ye improbable que, como suchieren bels historiadors, a mercé tenese un caracter d' apanage (terminolochía francesa) u infantado (terminolochía castellana) seguntes o uso alavez muito común en as corz europeas, ye dicir, un dominio confiau a un miembro d'a familia reyal, con excepcionals facultaz, que dimpués heba de adhibir-se de nuevo a la corona si no i hese un ereu varón. Esta donación no comportaba a sobiranía, pero si una ampla churisdicción, y Manuel debió abusar-ne, rodeyando-se d'un cerimonial pareixiu a lo d'os reis, exercindo un poder omnimodo en o cobro de tributos y repartindo heredaz entre vasallos.