Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Orden de Mont-reyal
Militia Chisti
Información cheneral
Activa 1124 - 30 de marzo de 1150
País Reino d'Aragón
Insignias
Simbolo
d'identificación
Cultura y historia
Embotada Militia Chisti

La Orden Militar de Mont-reyal u Militia Chisti estió una orden militar que fundó en 1124 Alifonso I lo Batallero en Mont-reyal (Xiloca).

Mont-reyal en 1124 yera una zona de muga tanto con Castiella como con os almurabiz de Valencia. La Orden de Mont-reyal estió a primera orden ecuestre. La fundación d'esta Orden tendrá importans consecuencias pa las tierras de lo Xiloca:

  • Animará que se faigan muitos castiellos: Burbaguena, Tornos, Godos, Cutanda, pa cusirar las amplas planas de lo Xiloca.
  • Los nueu caballers de la Orden yeran chent emprenedora y favoreixen lo fer escalio de tierras, lo cautivo de la ribera, cautivos nuevos, comercio, etc...
  • Se fa un convento (los nueu caballers teneban relacions con familias de rancio abolengo, con sinyoríos de Navarra, Aragón y Aquitania) y una fortaleza chunto a las fuents de lo río Xiloca (uellos), que será l'orichen de la Villa de Mont-reyal. Alifonso pensaba que lo convento y la villa serían un punto important en una rota que seguirían los cruzatos de los suyos dominios pa plegar ta Tierra Santa pasando por lo puerto de Valencia, que ya no plegó a conquerir.

Referencias editar