Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Una secta ye —dende lo punto de vista sociolochico— una colla de personas con afinidaz comuns (culturals, relichiosas, politicas, esotericas, etc). Por un regular ye un termin peyorativo, y agora se propone lo termin politicament correcto de nuevos movimientos relichiosos.

Una de las setas mas conoixitas, lo Ku Klux Klan

Etimolochía editar

En aragonés actual y castellano d'Aragón se prenuncia /'se.ta/, y esta mesma palabra la trobamos en la Cronica de Sant Chuan d'a Penya cuan charran d'os musulmans (la seta morisca), seguindo la tradicion bizantina que consideraba a los musulmans una mes d'as muitas sectas u herechías cristianas y comparando-la con los arrians.

Lo termin provién d'o latín SECTA[1]: ‘senda’, ‘metodo’, ‘modo de vida’, ‘partiu politico’, ‘escuela de filosofía’ (d'on bien sectátor y sectatoris: ‘seguidor’) que vien de seqüi: ‘seguir’. S'han planteyato dudas de que provienga d'o latín secare (tallar, deseparar); de secare provienen las palabras «insecto» y «sector» en aragonés. En los dos casos ye present la ideya de deseparación.

En Europa la palabra secta s'ha concebito derivata mes que mes de sequi: ‘seguir’. Se tracta de seguir a un mayestro, a un líder. En muitas sectas asinas esdevién. También s'emplega o eufemismo «nuevos movimientos relichiosos».

La palabra SETA, procede d'o latín sequor que tien un significato de seguir (con esto tamién ye relacionato lo latín SEQUITUS), y procede d'a radiz indoeuropea *sek- (seguir).

Perseguir ye la expresión d'un caracter cheneral d'o comportamiento social, talment relacionato con lo tribalismo, que mira de imponer u enfortir la conformidat.

Referencias editar

  1. (es) Francho Nagore Laín: Vocabulario de la Crónica de San Juan de la Peña (versión aragonesa, s. XIV), Universidat de Zaragoza, 2021, ISBN 978-84-1340-315-1, p.407

Bibliografía editar

Vinclos externos editar