Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Seculs
Székely
Seculs
Población total
845.000
Rechions con comunidaz importants
Rumanía 665.000
Hongría
Idiomas
Hongaro
Relichión
Cristianismo

Os seculs (en hongaro székely en rumano secui, en latín siculi) son un pueblo que habita l'este de Transilvania, baixo os Carpatos orientals estando mayoritarios en as provincias de Covasna y Harghita. Actualment charran un dialecto propio de l'hongaro, pero se suposa que en o pasato yeran un pueblo turquico. Son de relichión cristiana catolica. Descienden d'un pueblo establito por os hongaros pa defender a suya muga oriental en os Carpatos a cambio de privilechios y libertaz.

Historia editar

Existe a teoría que los relaciona con a tribu kabar, (a tribu "rebel") una tribu no hongara que emigró chunto con os hongaros y en a que hi heba alanos, bulgaros y gazaros. En o libro semilechendario Gesta Hungarorum mencionan Khazaros en l'ueste de Rumanía en l'inte que encomienza a suya conquiesta por os reis hongaros. D'alcuerdo con esta teoría ixos gazaros que contribuiban a la conquiesta de Transilvania y se convertirían en os seculs sieglos mes tarde, establitos en o cabo de Transilvania defendendo a muga oriental d'o Reino de Hongría contra os pueblos d'as estepas a cambio de privilechios, d'a mesma traza que os cosacos dende os sieglo XVI u os repobladors baixo o rechimen d'aprisio en a Extremadura Aragonesa cuan a Edat Meya.

Curiosidaz editar

Dica fa pocos sieglos manteneba l'uso de l'alfabeto turquico, (dito runico encara que as runas turquicas no tiengan relación con as runas escandinavas).