Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Ortiz
Administración
Estaus {{{estaus}}}
Territorios Comunidat de Calatayú
Cheografía
Longaria 18 km km
Altaria d'o naixedero  m
Naixedero El Tejar (Abanto)
Desembocadura río Piedra
Hidrolochía
Superficie d'a cuenca {{{cuenca}}} km²
Cabal meyano 0,02-2 m3 m³/s
Mapa

L'Ortiz en Aragón

Lo río Ortiz ye un afluent de lo río Piedra por la suya marguin dreita. Traviesa los termin municipals d'Abanto, Monterd y Nuevalos.

Toponimia editar

En la baixa Edat Meya bi heba una grancha propiedat de los monches de Piedra de que se'n fa mención en latín como grangia de Ortix.[1]

Naixedero editar

Lo cabalto de la cuenca hidrografica de lo río Ortiz ye en lo termin municipal de Cubel, chunto a la cuenca endorreica de Gallocanta. Una serreta de Cubel y Abanto conoixida como El Tejar y situada en lo espacio entre las sierras d'el Frontón y de l'aliniacion de Pardos-Santa Cruz ye desauguada en las suyas dos versants por dos barrancos que antes de complegar recullen l'augua d'una zona de fuents (de Marcollentas y del Hocino), formando lo río Ortiz.

Afluents editar

L'arroyo de la Veguilla ye un afluent suyo por la man dreita que baixa dende lo termin municipal de Cubel (a on que tiene un barranco formador conoixiu como barranco de Ortiz), pasa chunto a lo uello de Pardos, y caye auguas entabaixo d'Abanto.

Lo barranco de Val de la Olla ye unatro afluent por la suya man dreita y caye en lo termin municipal de Nuevalos.

Entibos editar

En Abanto bi ha un entibo conoixiu como balsa de las fuentes.

Desembocadura editar

Lo río Ortiz caye en lo río Piedra en una zona inundada por la coda de l'actual entibo de la Tranquera en lo termin municipal de Nuevalos.

Referencias editar

  1. (es) FUENTE COBOS, Concepción: Libro de apeos del monasterio de piedra (1344). libro de cuentas de la bolseria del monasterio de piedra (Fuentes históricas aragonesas. Fuentes históricas aragonesas, 31. Institución Fernando el Católico, 2001, p. 38, p.201.


Afluents d'o río Piedra
Marguin izquierda Mesa
Marguin dreita Regachos | Ortiz