Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Sogdián
Atras denominacions:
Parlau en: Afganistán,
Kirguizistán,
Tachiquistán,
Uzbekistán,
Rechión: Sogdiana
Etnia: {{{pueblo}}}
Parladors: Luenga muerta
Posición: {{{clasificación}}} (Ethnologue 1996)
Filiación chenetica: Luengas indoeuropeas

 Indoiranica
  Iranica
   Oriental
    Nordorientals
     Sogdián

Estatus oficial
Oficial en:
Luenga propia de: {{{propia}}}
Reconoixiu en: {{{reconoixiu}}}
Regulau por:
Codigos
ISO 639-1
ISO 639-2 sog
ISO 639-3 sog
SIL
Mapa de Sogdiana
Localización de Sogdiana en lo sieglo III aC

Lo sogdián ye una luenga iranicana muerta que parlaban los sogdians, y que dende lo sieglo VI dica lo sieglo IX funcionó como lingua franca en Asia Central.[1] La luenga sogdiana fue descifrada en lo sieglo XX por Robert Gauthiot[2].

S'escribiba en un alfabeto derivau de l'alfabeto siriaco-arameu que fue transmeso a los uigurs y dimpués los mongols y manchús.

En tiempos de la dinastía Tang de China yera la lingua franca en la "rota de la seda", y mantenió este status bel tiempo dimpués por la importancia economica que teneban Sarmagant, Panjakent, Fergana y Bukhara, ciudaz de la rechión historica de Sogdiana.

La luenga sogdiana encomenzó a desapareixer por cheneralizar-se lo persa clasico como luenga de cultura, pero orichinó lo yagnobí, que se charra como luenga minoritaria en camín de desapareixer en una val de Tachiquistán.

Referencias editar

  1. Histoire de l'Iran et des Iraniens, Jean-Paul Roux - Fayard 2006, p. 25-26
  2. Pouillon (2008), article « Robert Gauthiot ».