Diferencia entre revisiones de «Río de la Fuent d'el Berro»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 1:
{{Grafía_87}}
{{río
|nombre= Río de la Fuen del Berro
Línea 6 ⟶ 5:
|altaria=
|naxedero= Fuent del Berro
|desembocadura= [[río GuadalabiarGuadalaviar]]
|territorios=[[Imachen:Flag of Aragon.svg|22px|border]] [[Sierra d'Albarrazín]] ([[Aragón]])
}}
 
Lo '''Río de la FuenFuent deld'el Berro''' ye o prinzipalprincipal [[afluent]] de lo [[río GuadalabiarGuadalaviar]] en la [[Sierra d'Albarrazín]].
 
Naxe en la [[Fuent deld'el Berro]], situata en una prolongaziónprolongación de lo termin d'Albarrazín que bi ha entre los termins de [[Fridas d'Albarrazín|Fridas]] ey [[Calomart]]. Enantes de la Fuent del Berro o [[cauz]] de lo río replega las auguas d'un bentalloventallo de barrancos que bi ha a lo norte de la [[Muela de Fridas]], en lo termin de [[Fridas d'Albarrazín]].
 
Tien dos tramos on lo cauz ye entallato en lo sostrato rocoso, la Foz deld'el río Blanco ey la Foz de Calomart.
 
La Foz del río Blanco correspone a lo [[curso alto]] de lo río, on trescurza por calsineras[[calsinera]]s ey dolomías[[dolomía]]s churasicas. Lo paisache tien encara trazas naturals encara que i aiga una zute ey belsbells molins (''Molino de las Pisadas'' ey ''Molino de abajo''). Bi ha paretes cuasiquasi berticalsverticals, [[mallo]]s aislatos ey cobachos[[covacho]]s, resaltando entre pins, sabinas ey chinebros.
 
En Calomart lo río trescurza uns materials de chesos ey archilas de faziesfacies [[Keuper]] ey la balval s'enampla. Bi ha una chicota güertahuerta.
 
SindembargoManimenos quan lo río dixa dezaga ixos materials torna a encaxarencaixar-se de sopetón ta l'este, on bi ha materials calsinosos ey forma la Foz de Calomart (''CañónCanyón de Calomarde'' en castellán). La carretera d'Albarrazín ba paralela a lo río. A lo piet de las paretes berticalsverticals bi ha [[tartera]]s, que a begatasvegatas fosilizan atras acumulazionsacumulacions de materials de ladera més antigos indicadors d'un [[modelato periglaziarperiglaciar]] en un clima que i ebaheba en la zaguera glaziaziónglaciación.
 
En la marguin cucha de la balval ye o ''rollo de Calomarde'', un puenpuent natural calsinoso belsbells metros por dencima de la carretera, ey que puet corresponder con lo ''Despeñadero de Ruello'' menzionatomencionato en lo ''libro de pasos, masadas, abrevaderos y dehesas'' de l'archiboarchivo de la Comunidat d'Albarrazín ey con materials escritos dende [[1326]].
 
Lo més intresant de la Foz de Calomart ye la ''cascada de Calomarde'', un salto de 20 m. Lo río caye sobre un tollo rodeyato de tot por paretes de [[trabertíntravertín|trabertintravertin]]s que se formoron entre fa 10.000 e 7.000 añatasanyatas. La formaziónformación de trabertinstravertins encara ye autibaactiva, pero menos, porque predominan los prozesosprocesos d'erosión. Quan se formó la mayor partepart de los trabertinstravertins o clima lo río no yera tan rapido ey lo clima yera més calido.
 
Pasa tamién a man de [[Royuela]]. En un prato embadinato temporalment por lo río bi ha una localidat de lo endemismo botanico ''[[Puccinellia pungens]]'', que tamién se troba en la [[Laguna de Gallocanta]].
 
Desemboca en lo río GuadalabiarGuadalaviar en frent d'un puesto clamatodito en la Edat Meya ''Entramasaguas'' ey güeihuei en castellán ''Entrambasaguas'' que bienvien de lo latín ''INTER AMBAS AQUAE'' ey da ideya de confluyenzia[[forcallo]] de ríos.
 
[[Categoría:Ríos d'Aragón|Fuen del Berro]]