Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Candamius ye un dios de l'aria noroccidental d'a Peninsula Iberica a qui rendiban culto os cantabros y asturs y que fue sincretizato con Chupiter. En as lapidas dedicatas a este dios amaneixeba a roseta hexafolia.

En Candaneda de Ferrar (Leyón) ye documentato como Iuppiter Candamius, En Monte Cilda (Palencia, pero en un aria de cantabros), se documenta Iuppiter deus Candamius. En Galicia tenemos un Iupiter Candiedo, (pero qui li fa a dedicatoria ye un cantabro d'o pueblo salaeni). O Iovi Cantabrorum que amaneix en monedas de Galieno debe estar a mesma deidad. Bi ha un concello en o centro d'Asturias dito Candamo que se puet remontar a este dios.

A radiz cand- puet tener relación con "blanco". En Entrains (Galia) se documenta o teonimo Candidus pero no necesariament tien relación con o Candamius cantabro u astur.

Eduardo Peralta Labrador comenta o sincretismo entre Chupiter y Candamius en "Estelas discoideas de Cantabria":

Según J.M. Blázquez los hispanos indoeuropeos suponían que el cielo era la morada de los muertos y el dominio de la divinidad suprema -representada por el sol-, lo que indica una concepción astral de la otra vida. En la Galia la rueda y la rosácea hexapétala eran el símbolo del Júpiter galo (Taranis). A este respecto R. Lefort des Ylouses y J. J. Hatt han demostrado la ambivalencia de la rosácea, la svástica y la espiral como símbolos del sol y del rayo empuñado por Taranis, divinidad del cielo y de la tormenta. J. M. Blázquez mantiene que las svásticas y las rosáceas que coronan las estelas hispanorromanas representaban también al sol y al rayo, estando asociadas al culto a Júpiter, dios supremo de los cielos y de la tormenta que, por el fenómeno del sincretismo religioso, se asocia al dios supremo de los cielos al que los indígenas daban culto con diferentes nombres en las cumbres de las montañas, tratándose probablemente del Júpiter-Candamio que conocemos por la epigrafía. En el territorio de los astures y de los cántabros se tiene constancia de la existencia de un Júpiter Cantábricus y del culto a Taranis.

Relacions con deidaz fuera d'a Peninsula Iberica editar

Como dios sincretizato con Chupiter, debeba tener un caracter celeste, feito que tamién indica a representación chunto con a roseta hexapetala. En Galia o dios que cumple estas dos caracteristicas mes clarament ye Taranis, dios que puet explicar bels toponimos asturianos como "San Tarañu" y "Taraños-dios" en Cangues d'Onis y a qui un hispano de Clunia dedicó un ara en Chester (Britania). Podrian estar una mesma deidat y en a romanización de cada zona habrían pervivito epitetos diferents.

Bibliografía editar

  • Eduardo Peralta Labrador LAS ESTELAS DISCOIDEAS DE CANTABRIA. (1989) ESTELAS DISCOIDEAS DE LA PENINSULA IBERICA pp 425–466.