Diferencia entre revisiones de «Fuents Claras»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Linia 112:
* ''Calle San Pedro''. Tiene inicio debant de la ilesia y d'ella prene lo nombre.
* ''Calle Sant Ramón''. Antes mas uniba dito vico con a resta de lo lugar antes de quedar unius. Segurament prenió lo nombre de la [[ermita]] que lo preside.
* ''Calle la Fuent''. Prene lo nombre de la fuent de piedra que la preside y connecta lo nuclio urbano con o vico de loLo Santo.
* ''Calle San Salvador''. Ye la prencipal carrera de lo vico de loLo Santo. Ye formada per una carrera y tres subviales diferents. Prene lo nombre de la ermita homonima.
 
Totz los vials aluden a figuras relichiosas, puestos de lo lugar u a localidatz vecinas. No i hai carreras dedicadas a personas.
Linia 131:
Entre muitos anyos la prencipal vía de comunicación de Fuents Claras estió la carretera que une [[Murviedro]] con [[Burgos]] u N-234, pasando entre atros nuclios de población per [[Teruel]], [[Calatayú]] u [[Soria]]. Historicament se remonta a l'antiga calzada romana que uniba Saguntum (Murviedro) y Bilbilis (Calatayú), lo que mete de manifiesto la suya gran importancia historica. Parte de lo vial, a l'altura de Fuents Claras, tamién coincidiba con o Camín Reyal medieval que uniba [[Zaragoza]] y [[Teruel]].<ref>{{es}} [http://xiloca.org/xilocapedia/index.php?title=Itinerario_Zaragoza-Teruel_(por_el_valle_del_Jiloca) Itinerario Zaragoza-Teruel (por el valle del Jiloca)] Xilocapedia</ref> La carretera pasa per las afueras de lo lugar, aproximadament a meyo kilometro de lo nuclio urbano, y se conecta per un vial d'acceso. Actualment ha perdiu gran parte de la suya utilidat con a puesta en servicio de la [[Autovía Mudéchar]] u [[A-23]].
 
Posteriorment plegó lo ferrocarril, con a construcción deper la linia''Companyía ded'o Ferrocarril Central d'Aragón'' d'o ferrocarriltramo entre [[Calatayú]] y [[Teruel]], que dentró en servicio en [[1901]] y, con aturada en o vecino lugar de [[Camín Reyal]]. Posteriorment, encaracon que dita aturada yeramotivo d'a unaobridura distanciad'o parellatramo de totz[[Zaragoza]] dos lugars; de feito laa nueva[[Camín gara, feita a devantaderaReyal]] en 1933, cheneróse unaconstruyió agraa polemica[[Gara entre totz dos lugars per lade denominación final (''Caminreal'' u ''Caminreal-Fuentes Claras''|gara nova]], imposando-sea finalmentcaballo lade primera)totz dos termins municipals.<ref name="gara">{{es}} [http://www.xiloca.org/data/Bases%20datos/Xiloca/X_37_83_112.pdf 75 años de la construcción de El Caminreal] Aldecoa Calvo, José Serafín. Xiloca, 37. 2009. Pach. 88-89</ref> LaO tramo [[Calatayú]]-[[Camín Reyal]] zarró en 1985 y actualment se mantiene la linia [[Zaragoza]]-[[Sagunto]], pasando per [[Teruel]]. La Estación estió clausurada en servicio1995, pero lo apeadero sigue en activo dica 1985hue.
 
En 2001 dentró en servicio lo trampo de la [[Autovía Mudéchar]] entre [[Zaragoza]] y [[Valencia]] u [[A-23]] a l'altura de Fuents Claras. Con a dentrada en funcionamiento en a suya totalidat en [[2008]] gran parte de lo trafico rodau pasa per esta vía, que transcorre paralela a la [[N-234]] pero un poquet mas aluenyada de lo municipio. Pa dentrar u salir d'ella ye necesario desplazar-se dica [[Camín Reyal]] u [[Calamocha]].<ref>{{es}} [https://www.europapress.es/aragon/noticia-fomento-completa-autovia-mudejar-23-sagunto-zaragoza-apertura-tramo-calamocha-romanos-20080221124858.html Fomento completa la Autovía Mudéjar, A-23, entre Sagunto y Zaragoza, con la apertura del tramo Calamocha-Romanos] Europa Press. 21 de febrero de 2008</ref>
Linia 353:
 
Se tracta d'un molín de la tipolochía de contrabalsa. Construyiu en mampostería, tapial y rechola, seguntes diversas reparacions. Presienta quatro carcavos, de diferent factura, uns realizaus en sillería y atros con os sillars menos regularizaus. Poseye una vivienda anexa, a la quala s'accede per un porche de dentrada, baixo lo qual se troba un arco de meyo punto de sillería, muito modificau. La resta de la construcción alterna tapial y mampostería. Conserva en o suyo interior la maquinaria tanto de lo molín como de la fabrica de luz. Esta zaguera instalación fue creyada en o [[sieglo XX]] pa levar la electricidat a la fabrica de farinas de [[Bello]], que yera de los mesmos propietarios. Deixó de funcionar a prencipio de los [[decada de 1980|anyos 80]].<ref>{{es}} [http://www.sipca.es/censo/1-INM-TER-025-112-013/Molino.html#.XZR1qBQp6po Molino harinero (Fuentes Claras)] Sistema de Información del Patrimonio Cultural Aragonés. Gobierno de Aragón</ref>
 
;[[Gara de Camín Reyal-Fuents Claras|Gara de ferrocarril]]
[[Imachen:Estacion Caminreal - Roberto Abizanda.jpg|thumb|Gara de Camín Reyal-Fuents Claras]]
 
Estación ferroviaria d'estilo racionalista, construyida en 1933 seguntes disenyo d'o arquitecto madrilenyo [[Luis Gutiérrez Soto]] con motivo d'a obridura d'a linia Zaragoza-Camín Reyal.<ref name="gara"/> Ye situada a caballo d'o termin municipal de Fuents Claras y lo vecino de [[Camín Reyal]]; de feito portió lo nombre d'este zaguer dica calendatas recients, quan estió rebautizada como ''Camín Reyal-Fuents Claras''.
 
L'edificio destaca per la suya modernidat, combinando elementos d'o racionalismo arquitectonico alavez vichent con atros d'aire popular como fronteras encaladas, bandas de rechola royisca, teixa curva u fusterías en verda. Tot ixo da a l'edificio un marcau accento local, integrau en o paisache y a la vegada moderno y innovador. Estió un important activo pa lo desembolique economico y social amás d'un estratechico nyudo de comunicacions que en os [[anyos 50]] y [[anyos 60|60]] d'o [[sieglo XX]] emplegó a mas de cient treballadors, pros d'ells residents en o cercano vico de San Salvador (Lo Santo). En zarrar-se la linia Calatayú-Caminreal en 1985 dentró de decadencia dica clausurarse en 1995. Estió declarada en 2007 Bien Catalogado d'o Patrimonio Cultural Aragonés. En 2019 estió designada como una d'as siedes d'o futuro [[Museo d'o Ferrocarril d'Aragón]] y se preveye la suya rehabilitación pa tal finalidat.<ref>{{es}} [https://www.elperiodicodearagon.com/noticias/opinion/caminreal-fuentes-claras_1445990.html Caminreal-Fuentes Claras. Los trámites del futuro Museo del Ferrocarril de Aragón siguen adelante] El Periódico de Aragón. 23 de noviembre de 2020</ref>
 
;Palomar circular
Línea 424 ⟶ 431:
 
;Romería a la Ermita de Sant Marcos
Lo sabado mas proximo a lo día de Sant Marcos ([[25 d'abril]]) s'acude en romería a la ermita de loLo Santo. Este día ye conoixiu como Romería u Día de lo Cerro.
 
;Romería de los Penitents
Línea 433 ⟶ 440:
La procesión sale en romería a las ueito de lo maitín enta Villalba, dimpués de lo volteo de campanas. Los cofrades salen dica lo vico de Sant Salvador, con a imachen de lo nuestro Sinyor con a Cruz y la Dolorosa. La chent les acompanya dica la ermita y ells siguen en procesión enta Villalba. La confraría, a traviés de lo denominau listero (siempre la mesma persona, ye un cargo que pasa de pais a fillos, dentro de la mesma familia), pasa lista en o puesto conoixiu como ''lo nombradero''.
 
Este puesto, quan se sale per lo maitín de Fuents Claras, ye en a zona de Peñarrubia, amán de Villalba (en tornar de Villalba lo nombradero ye en a ermita de Sant Salvador, en o vico de loLo Santo), antes de dentrar a lo lugar y formar en procesión. Han d'estar totz los cofrades y nomás se sincusa ''per delito de malotía''. Lo zaguer que s'ha apuntau (mocetz y chovens) ye l'en primeras en salir a la procesión (en estar nombrau), y asinas per orden d'inscripción dica lo zaguer que ye lo prior (lo mas viello de totz), que se coloca entre la Virchen y lo Cristo.
 
En Villalba son recibius per los vecins, que asperan con as imachens relichiosas. Chuntos sienten misa y se minchan lo chicolate con bunyuelos preparau per lo prior.<ref>{{es}} [http://xiloca.org/xilocapedia/index.php?title=Romería_de_los_Penitentes_(Fuentes_Claras) Romería de los Penitentes (Fuentes Claras)] Xilocapedia</ref>