Diferencia entre revisiones de «Calandras»

Contenido eliminado Contenido añadido
m ortografía, replaced: conserb → conserv using AWB
Sin resumen de edición
Linia 1:
:''Este articlo tracta sobre las calandras como metodo pa predecir l'orache en la cultura popular. Pa atros usos de '''calandra''' se veiga [[Calandra (desambigación)]].''
Las '''calandras''' u '''caliendas''' son una forma popular de predicir l'[[orache]] que s'emplegaba antes más. Se para cuenta de l'[[orache]] que fa empecipiando lo 13 d'aviento, [[Santa Lucia]] y rematando lo [[5 de chinero]], viespra de reis.
 
Cada día, fueras d'ode lo de [[Nadal]], corresponde con un mes de l'anyo vinient. D'esta traza, lo diyadía 13 d'aviento ([[Santa Lucia]]) equibaldráequivaldrá a chinero, lo diyadía 14 a febrero, y asinas d'esta traza. Se decibaDeciba que puyaban las calandras. Lo diyadía de Nadal no tien equivalencias y ye un punto d'inflexión. Dimpués se para cuenta de l'orache que fa los 12 diyasdías dimpués, pero de retaculas, lo diyadía 26 correspondeba a aviento, lo diyadía 27 correspondeba con noviembre, y asinas d'esta traza. Se deciba que baixaban las calandras.
Se para cuenta de l'[[orache]] que fa empecipiando lo 13 d'aviento, Santa Lucia y rematando lo 5 de chinero, viespra de reis.
 
Si coincidiba l'[[orache]] de los dos diyasdías que correspondeban a lo mesmo mes, se podeba predicir que ixe mes de l'anyo vinient faría ixe orache.
Cada día, fueras d'o de [[Nadal]], corresponde con un mes de l'anyo vinient. D'esta traza lo diya 13 d'aviento ([[Santa Lucia]]) equibaldrá a chinero, lo diya 14 a febrero, y asinas d'esta traza. Se deciba que puyaban las calandras. Lo diya de Nadal no tien equivalencias y ye un punto d'inflexión. Dimpués se para cuenta de l'orache que fa los 12 diyas dimpués, pero de retaculas, lo diya 26 correspondeba a aviento, lo diya 27 correspondeba con noviembre, y asinas d'esta traza. Se deciba que baixaban las calandras.
 
En [[Castelserás]] y [[Torrociella d'Alcanyiz]] s'ha conservau lo nombre orichinal de ''Caliendas'',<ref name="QUINTANAMezquin">{{es}} [[Artur Quintana i Font|QUINTANA i FONT, Artur]] et al., ''El Aragonés residual del bajo valle del Mezquín'' (2ª Ed.); [[Concello de Torrociella d'Alcanyiz]]. Torrociella d'Alcanyiz, 2004. <small>ISBN 84-606-3647-X</small> p 59.</ref> evolución regular en aragonés de lo latín ''CALENDAS'', (primer día de cada mes).
Si coincidiba l'[[orache]] de los dos diyas que correspondeban a lo mesmo mes, se podeba predicir que ixe mes de l'anyo vinient faría ixe orache.
 
Las Calandras u Caliendas aragonesas equivalen a ''les tretzenades'' de zonas catalanoparlants y a las ''Cabañuelas'' castellanas, son en atras calendatas y que temporalment coinciden con las ''Tenporak'' bascas.
En [[Castelserás]] y [[Torrociella d'Alcanyiz]] s'ha conservato lo nombre orichinal de ''Caliendas'', evolución regular en aragonés de lo latín ''CALENDAS'', (primer diya de cada mes).
 
== Referencias ==
Las Calandras u Caliendas aragonesas equivalen a ''les tretzenades'' de zonas catalanoparlants y a las ''Cabañuelas'' castellanas, son en atras calendatas y que temporalment coinciden con las ''Tenporak'' bascas
{{listaref}}
 
== Bibliografía ==
*{{es}} [[Artur Quintana i Font|QUINTANA i FONT, Artur]] et al.: ''[[El Aragonés residual del bajo valle del Mezquín]]'' (2ª Ed.); Concello de Torrecilla de Alcañiz. Torrociella d'Alcanyiz, 2004. <small>ISBN 84-606-3647-X</small>
 
[[Categoría:Supersticions]]