Diferencia entre revisiones de «Cultura d'os campos d'urnas»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Linia 1:
[[Imachen:Cultures, 1200 BC.PNG|right|200px|thumb|Un mapa simplicato, enta [[1200 BC]], amostrando la cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas central (en royo), la cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas de lo norte (narancha), la cultura de Knoviz (azul-griso), la cultura de Lusacia (purpra), la cultura Danubianadanubiana (marrón), la cultura de Terramara (azul), o bronze atlantico (verde), y la cultura de lo bronze nordico (amariello).]]
 
La '''cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas''' ([[1300 aC]]-[[750 aC]]) estió una cultura tardana de la [[Edat de Bronze]] de [[Centroeuropa]] que s'estendilló dica [[Europa occidental]], incluindo la [[Val de l'Ebro]]. Prene nombre de lo costumbre de cremar los muertos y meter lurs [[cenisa]]s en urnas, que se apedecan en un campo. La cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas ye chusto dimpués de la [[cultura de los Tumulos]] centroeuropea y chusto antes de la [[cultura de Hallstätt]], que ye ya de la primera [[Edat de Fierro]].
 
== Cronolochía ==
Se crei que en bellas zonas, como lo sudueste d'[[Alemanya]] ya i heba Campos d'Urnas arredol l'anyo [[1200 aC]] (principio de l'[[Hallstätt]] A), pero la fase D de lo [[Bronze de Riegsee]] ya contién cremacions. Bi ha qüestions pendients porque en ixas zonas de [[Centroeuropa]] lo cambeo dende lo Bronze meyo ta la cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas ye una transición progresiva. La cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas abarca las fases Hallstätt A e B (''Ha A'' u ''B'') en lo sistema cronolochico de [[Paul Reinecke]], pero no s'ha de confundir con la [[cultura de Hallstätt]] (''Ha C'' e ''D'') de la vinient [[Edat de Fierro]]. Esto corresponde a las fases [[Montelius]] III-IV de la [[Edat de Bronze]] de lo Norte. Si la fase Bronze D de la cronolochía de [[Reinecke]] se incluye u no, depende de l'autor y rechión.
 
La cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas se divide en bellas subfases (basato en Müller-Karpe sen.):
 
<table border=1 cellpadding=2 cellspacing=0>
Linia 21:
 
===Orichen===
La cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas se desembolicó dende la [[cultura d'os Tumulos|cultura de los Tumulos]] precedent. La transición ye gradual en [[ceramica]] como en los [[rito funerario|ritos funerarios]]. En bellas zonas d'[[Alemanya]] la cremación y inhumación existioron simultaniament (fazies [[Wölfersheim]]). Bellas tumbas tienen una combinación de ceramica de la cultura de los Tumulos y espatas de la cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas ([[Kressborn]], [[Bodenseekreis]]) u ceramica incisa de la cultura de los Tumulos chunto con los primeros tipos de ceramica de los Camposcampos d'Urnasurnas ([[Mengen]]). En lo Norte prenioron la cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas només que en lo periodo HaA2.
 
En una [[paúl de Ellmoosen]] (Kr. Bad Aibling, [[Alemanya]]) bi ha una representación de tot l'intervalo temporal dende lo Bronze B dica lo periodo temprano de la Culturacultura de los Camposcampos d'Urnasurnas (Ha A). Esto demuestra una continación considerable de lo ritual. En la [[Loira]], [[Sena]] y lo [[Roine]], bells vados contienen depositos que van dende lo [[neolitico]] tardano enta lo periodo de los Camposcampos d'Urnasurnas.
 
Los orichens de lo ritual de cremación se crei que son en los [[Balcans]], on ye amplament estendillato en la zona este de la [[cultura d'os Tumulos|cultura de los Tumulos]]. Se principia a veyer bellas cremacions en la cultura Proto-Lusaziana y en a [[cultura de Trzciniec]]
Linia 35:
*Grupo de Čaka, en l'ueste d'[[Eslovaquia]].
*Grupo de lo noreste de Bavera, dividito en ''grupo de [[baixa Bavera]]'' y ''grupo de l'[[Alto Palatinato]]''.
*Grupo de Unstrut en Turinchia, una mezcla entre la [[cultura de Knovíz]] y la cultura de Camposcampos d'Urnasurnas de lo sud d'[[Alemanya]].
*Cultura de los Camposcampos d'Urnasurnas de lo Sud d'Alemanya
**Grupo de lo Baixo Main y [[suabia|Suabo]], en lo sud de [[Hesse]] y [[Baden-Wurtemberg]], incluindo las fazies de Marburger, Hanauer, baixo Main y Friedberger.
**Grupo Renano-Suizo, en [[Renania-Palatinato]], [[Suiza]] y este de [[Francia]] (abrebiato RSFO en Francia).
*Campos d'Urnasurnas de lo Baixo [[río Rin|Rin]].
**Grupo de lo baixo Hesse.
**Grupo de Westphalia y Norte de los [[Países Baixos]].
Linia 47:
 
== Lugars y trazas d'apedecar los muertos ==
En lo [[cultura d'os Tumulos|periodo de los Tumulos]] yeran comuns las inhumacions multiples baixo los ditos tumulos, a lo menos pa los libels baixos de la [[sociedat]]. En lo periodo de los Camposcampos d'Urnasurnas predomina la inhumación y l'apedecamiento en tumbas individuals, encara que bi ha bells tumulos.
 
En las fases tempranas de lo periodo de los Camposcampos d'Urnasurnas escababan tumbas con forma d'hombre u antropomorfas, a vegatas con un suelo de losas. N'ixas tumbas estendillaban as [[cenisa]]s de lo muerto. Dimpués d'este periodo predominó apedecar las cenisas en urnas. Bells autors especulan que esta traza d'apedecar puet indicar un important cambeyo en las creyencias [[relichión|relichiosas]] u mitos sobre la vida dimpués de la muerte.
 
La mida de los campos on apedecaban las urnas y han dato nombre a esta cultura ye variable. En [[Bavera]] pueden contener mils d'apedecamientos, mientres que lo [[fosal]] de més gran de [[Baden-Württemberg]], en Dautmergen, no tien que 30 tumbas.
Linia 55:
Posaban a los muertos en una pira con ofrendas de minchar y las alfachas presonals. Las restos de [[ueso]]s son més abundans que en la epoca [[Antiga Roma|romana]], lo que indica que s'emplegaba menos fusta pa cremar.
 
Muitos campos d'urnas los albandonoron en lo cabo de la [[Edat de Bronze]]. En [[Centroeuropa]], nomás que los campos d'Urnasurnas de lo [[Baixo Rin]] encara s'emplegaban en la [[Edat de Fierro]] temprana (Ha C, a vegatas mesmo D).
 
En la [[Val de l'Ebro]], los Camposcampos d'Urnasurnas encara teneban actividat en la [[I Edat de Fierro]].
 
== Se veiga tamién ==
*[[Campos d'Urnasurnas catalanoaragoneses]]
*[[Campos d'Urnasurnas vasconavarros]]
*[[Facies Soto de Medinilla]]
*[[Cultura protoceltiberica]]