Diferencia entre revisiones de «Europa»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
m homocheneizo emboli... desembolic, replaced: envoli → emboli (6)
Sin resumen de edición
Linia 32:
'''Europa''' ye una d'as grans [[peninsula]]s d'[[Eurasia]], a la que por un regular y por enchaquias historicas se considera un [[continent]] por si mesma. Europa s'estendilla por a metat oriental de l'[[Hemisferio Norte]], dende l'[[Ocián Glacial Arctico]] por o norte dica a [[Mar Mediterrania]] por o sud. Por l'ueste, arriba dica l'[[Ocián Atlantico]], y por l'este, dica os [[Monts Urals]].
 
Ye unita (y a la vegata desepadata) d'[[Asia]] por os monts Urals a l'este, en una linia que contina por o [[CaucasoCaucas]], a [[mar Negra]], o [[Bosforo]], a [[mar de Marmara]], os [[Dardanelos]], a [[mar Echea]] y a [[mar Mediterrania]]. Antiparte, ye deseparata d'[[Africa]] por a mar Mediterrania, estando o [[estreito de Chibraltar]] a l'ueste o puesto a on istos dos contients se troban más amanatos. En fan parte quantas [[isla]]s amanatas a o continent, como as [[islas britanicas]] ([[isla de Gran Bretanya]] y [[isla d'Irlanda]]) y as [[islas Feroe]] en a [[mar d'o Norte]] y l'Ocián Atlantico, u [[Corcega]], [[Secilia]], [[Cerdenya]] y [[Creta]] en a mar Mediterrania. Tamién se considera que en fa parte a isla d'[[Islandia]], encara que ye mas amanata a [[America]], deseparata nomás de [[Gronlandia]] por o [[estreito de Dinamarca]].
 
O continent europeu tien una [[superficie]] de 10.180.000 [[km²]], estando o seiseno d'os siet continents por a suya superficie, y una [[Población humana|población]] de 731.000.000 d'habitants (o tercero d'os continents por a suya población), con una [[densidat de población]] de 70 hab/km². Cal parar cuenta, sindembargo, que dende a segunda meitat d'o sieglo XX a tasa de creixencia d'a población en Europa ye menor que en atros continents, reducindo-se asinas o suyo peso demografico global en o total d'a población mundial.
Linia 50:
{{Articlo principal|Cheografía d'Europa}}
[[Imachen:Grossgliederung Europas-an.svg|right|thumb|250px|As rechions d'Europa.]]
En primer lugar, cal parar cuenta que Europa no ye en realidat mas que una [[peninsula]] d'[[Asia]], con a quala forma una solenca [[placa tectonica]]. No bi ha garra limite cheografico scientifico d'Europa enta l'este, encara que a ormino se considera que Europa ye unita (y a la vegata desepadata) d'[[Asia]] por os [[monts Urals]] y o [[río Ural]] a l'este, en una linia que contina por o [[CaucasoCaucas]], a [[mar Negra]], o [[Bosforo]], a [[mar de Marmara]], os [[Dardanelos]], a [[mar Echea]] y a [[mar Mediterrania]].
 
Antiparte, ye deseparata d'[[Africa]] por a mar Mediterrania, estando o [[estreito de Chibraltar]] a l'ueste o puesto a on istos dos contients se troban más amanatos. En fan parte quantas [[isla]]s amanatas a o continent, como as [[islas britanicas]] ([[isla de Gran Bretanya]] y [[isla d'Irlanda]]) y as [[islas Feroe]] en a [[mar d'o Norte]] y l'Ocián Atlantico, u [[Corcega]], [[Secilia]], [[Cerdenya]] y [[Creta]] en a mar Mediterrania. Tamién se considera que en fa parte a isla d'[[Islandia]], encara que ye mas amanata a [[America]] y deseparata nomás de [[Gronlandia]] por o [[estreito de Dinamarca]], en estar situata en a dorsal que desepara as placas tectonicas euroasiatica y americana.
Linia 56:
Os casos de [[Rusia]] y de [[Turquía]] son prou intresants ta veyer os problemas ta tobar una linia de deseparación u muga clara. Ye platero que Rusia fa parte d'a tradición cultural europea y que o suyo territorio s'estendilla a banda y banda d'os Urals, dica o punto que se diz a sobén mesmo que forma un subcontinent propio encabalgato entre Europa y Asia. Antiparte, Turquía, con una tradición cultural de puent entre l'[[Orient Meyo]] asiatico y Europa, tien parte d'o suyo territorio en Europa encara que a suya capital y a mayor parte d'o suyo territorio fan parte d'Asia. De feito, as institucions politicas europeas consideran a istos dos países como fendo parte d'Europa, mesmo que en as competicions esportivas.
 
As mugas orientals d'Europa tienen radices no pas cheograficas sino politicas, estando en tiempos d'o [[Lista de zars de Rusia|zar]] [[Pero I de Rusia]] en o [[sieglo XVIII]] quan se fixoron ixas mugas en os Urals, que yeran alto u baixo as mugas que deseyaba o [[Imperio ruso]] antis d'anexionar-se [[Siberia]]. Tamién a muga d'o CaucasoCaucas se desplazó enta la [[mar Caspia]] a prencipios d'o [[sieglo XIX]] ta chustificar l'anexión por Rusia de [[Cheorchia]] y [[Armenia]].
 
Tamién son especials os casos de bellas islas de l'[[Ocián Atlantico]] ([[Madeira]], as [[islas Azores]] u mesmo as [[islas Canarias]]) que, encara que cheograficament no en fan parte, se consideran como islas europeas. Tamién ye discutible o caso de [[Chipre]], amanato a Asia encara que a suya tradición historica y cultural ye clarament europea, y o caso de [[Malta]], puent entre Europa y [[Africa]].
Linia 210:
As prencipals [[cordelera]]s europeas son:
* Os [[monts Urals]], que deseparan Europa (á l'ueste) d'[[Asia]] (á l'este).
* O [[CaucasoCaucas]], que tamién desepara Europa (á o norte) d'Asia (á o sud), y d'o qualo en fa parte a [[montanya]] de mayor [[altaria]] d'Europa, o [[mont Elbrús]] (5.642 [[Metro|m]]).
* Os [[Carpatos]], una important cordelera situata en [[Europa Central]].
* Os [[Alpes]], con o [[mont Blanc]] (4.810,45 m).
Linia 220:
Os Alpes escandinavos corresponden a la [[Orochenia Caledoniana]] y se formoron en o mesmo proceso d'unión de l'antigo continente de Baltica y Laurentia que os Apalaches d'o norte y bellas montanyas de Groenlandia y Escocia.
 
Os Pirineus, os Alpes, os Carpatos y o CaucasoCaucas se formoron en a [[Orochenia Alpina]], encara que puedan tener nuclios con materials paleozoicos d'a [[Orochenia Herzinica]].
 
=== Población ===
Linia 254:
=== Edat Meya ===
[[Imachen:Siresa 1.jpg|left|thumb|250px|O [[monesterio]] de [[monesterio de Sant Per de Ciresa|Sant Per de Ciresa]] en a [[val d'Echo]], en os [[Pireneus]] d'Aragón.]]
Quan en o [[sieglo V]] as [[primeras invasions barbaras]] esboldregoron l'[[Imperio Román]], rebló a Cultura y as condicions chenerals de vida d'os europeus, que dentroron asinas en a dita [[Edat Meya]]. Desapareixió a estructura politica centralizata, sustituita por un conchunto de reinos con clase dirichent procedent d'os [[pueblos chermanicos]] invasors, incluyindo-ie o [[Reino Visigodo de Tolosa]] y o suyo succesor o [[Reino Visigodo de Toledo]], d'os qualos feba parte o territorio d'[[Aragón]]. En a parte oriental de l'Imperio, sindembargo, contino un estato hereu de l'Imperio Román, o dito [[Imperio Bizantín]], que fació de puent de transmisión d'a cultura y d'as conoixencias clasicas. En a parte occidental, [[CarlemanyoCarlos Magno]], con l'aduya d'o [[Papato]], establió uno imperio[[Imperio Carolinchio]] abracando l'antiga [[Galia]], amás de partes d'[[Italia]], de [[Suiza]], d'[[Austria]], de [[Belchica]], d'os [[Países Baixos]] y d'[[Alemanya]] y que estió l'alazet de dos reinos importants ta l'esdevenidero d'Europa: [[Francia]] y o [[Sacro Imperio Román Chermanico]]. Encara que o territorio aragonés no en feba parte,, sí que recibió as suyas influencias politicas y culturals, y ye fácil que l'alazet d'a [[Reconquiesta espanyola|Reconquiesta]] en as vals d'os [[Pireneus]] aragoneses tenga o suyo orichen en a intervención d'o [[Imperio Carolinchio]]. As suyas influencias se facioron sentir en o territorio de l'antigo [[condato d'Aragón]], incluyindo-ie o [[monesterio de Sant Per de Ciresa]] en a [[val d'Echo]], pero tamién en o [[condato de Sobrarbe]] y en o [[condato de Pallars]].
[[Imachen:First.Crusade.Map.jpg|right|thumb|250px|Mapa d'Europa arredol de l'anyo 1000.]]
Dende o [[sieglo VII]], Europa recibió os ataques dende [[Asia]] y dende [[Africa]] d'un nuevo poder que heba apareixito, l'[[Islam]]. En a [[peninsula iberica]], desapareixió o poder d'os [[visigodos]], sustituito por o [[Califato de Cordoba]], y en o terriorio d l'actual [[Turquía]] l'[[Imperio Bizantín]] rebló con os ataques en primerías d'os [[arabes]] y en zaguerías d'os [[pueblos turcos]]. Os países europeus prencipioron dos movimientos simultanios d'esfensa, o proceso d'a [[Reconquiesta]] en a peninsula iberica y as [[Cruzatas]] en [[Orient Meyo]], encara que l'Imperio bizantín cayó de taso en o [[sieglo XV]], ubriendo as puertas d'os [[Balcans]] a l'[[Imperio otomán]], que heba sustituito a los bizantins.