Diferencia entre revisiones de «Aragón»

Contenido eliminado Contenido añadido
m →‎Cultura: ortografía using AWB
Jpbot (descutir | contrebucions)
m Venezuela, replaced: Perine → Pirene (3)
Linia 54:
== Cheografía ==
{{Articlo principal|Cheografía d'Aragón}}
O relieu ye de gran simplicidat: os [[PerineusPireneus]] y o [[sistema Iberico]] enmarcan a depresión de l'[[Ebro]]. Os [[estremos cheograficos d'Aragón]] son [[Zuriza]] ([[Ansó]], [[Chacetania]]) a o norte; [[Casas d'Arrioa]] ([[Abelluela]], [[Gúdar-Chabalambre]]) a lo sud; [[Sopeira]] ([[Ribagorza]]) a l'este; y [[Granja de Sant Pedro]] ([[Mont Reyal de Fariza]], [[Comunidat de Calatayú]]) a l'ueste.
 
O río [[Ebro]] escana las auguas d'os ríos y ibons d'Aragón, que como o [[Río Millars|Millars]] y o [[río Turia|Turia]] desembocan en a [[Mar Mediterrania]].
Linia 85:
{{Articlo principal|Cultura d'Aragón}}
[[Imachen:Jota aragonesa.jpg|thumb|300px|Una [[hota aragonesa]].]]
D'alcuerdo con [[Julio Caro Baroja]] en Aragón bi ha dos zonas culturals prencipals: L'[[Alto Aragón]] con cultura perinencapirenenca y a Ribera de l'Ebro y ríos grans con una cultura mediterrania asociata a una [[agricultura]] de [[regano]]. En esta zaguera bi ha clara influencia mudéchar, en bells lugars, o traxe tipico se composa d'un mocador nugato en la cabeza, calzons ubiertos, una manta a modo de faixa en a cintura y alpargatas ta os hombres. As mullers levan sayas amplas, un chustillo, calzón, calzas chupitas, toquiella, debantal y alpargatas.
 
En o norte d'Aragón se charra l'[[idioma aragonés]] y en a parti más oriental, mugant con Catalunya, o [[Idioma catalán|catalán]].
Linia 91:
O baile y canto popular ye a [[hota aragonesa]], que ye muit rasmiuda y goyosa. Se baila con muito movimiento y grans blincos. O canto gosa estar de ritmo malinconico con una nota a ormino socardona. Enantes de cheneralizar-se a hota o más caracteristico yera o [[dance aragonés]]. En bells lugars bi ha representacions de danzas con tochos y espadas, con alusions a luitas entre moros y cristians.
 
Tamién remane mosica tipica aragonesa, que emplega instrumentos como o salterio ([[chicotén]]) y l'[[acordión]]. Entre los instrumentos de viento en a mas gran parte d'o territorio s'emplega a [[donzaina]], pero en los PerineusPireneus centrals bi ha un aria on ye caracteristico o [[chiflo]] y en o [[Sobrarbe]] y [[Monegros]] a gaita aragonesa u [[gaita de boto]].
 
=== Aragoneses destacatos ===