Diferencia entre revisiones de «Comunidat d'aldeyas»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
m clean up, replaced: billa → villa
Sin resumen de edición
Linia 1:
La '''comunidat d'aldeyas''' ye una estituzión[[institución meyeval]] que consistiba en una agrupaziónagrupación de las aldeyas arredol d'una ziudat[[ciudat]] u [[villa]], prenendo-ne lo nombre.
{{Grafía_87}}
La '''comunidat d'aldeyas''' ye una estituzión meyeval que consistiba en una agrupazión de las aldeyas arredol d'una ziudat u villa, prenendo-ne lo nombre.
 
EmpezipioronEmpecipioron a esistirexistir con [[Alifonso I lo Batallero]], que beyendoveyendo cara la compensazióncompensación a los nombres con [[tinenzatenencia]]s a cambeyo d'aduyas melitars, pensó que yera millor que los abitadorshabitadors de las aldeyas reconqueritasreconquiestas en la [[estremadura aragonesa|estremadura]] estasen los mesmos defensors d'ixa tierra.
 
Son carauterscaracters de las comunidazcomunidatz meyevals
*No yeran siñoríos[[senyoría]]s
*Ampla estensiónextensión territorial, cubrindo arias encara por poblar.
*[[Fuero]] unico, con churisdiziónchurisdicción zibilcivil ey criminal.
*Base común economico-sozialsocial, agricola, ganadera, aprobeitamientoaproveitamiento de monts ey pasturas[[pastura]]s, ey defensa mutua. En las comunidazcomunidatz de Teruel ey Daroca l'asambleya pa la recaudaziónrecaudación d'impuestos se clamabadiciba ''[[plega]]'' u ''[[plega cheneral]]''.
*DibisiónDivisión en sexmas[[sexma]]s u sesmas[[sesma]]s.
 
Las ilesias de las comunidazcomunidatz yeran patrimonials. [[Alifonso I lo Batallero]] dió en lo [[Fuero de Calatayú] a los abitadorshabitadors de [[Calatayú]] ey su tierra las rendas[[renda]]s de las ilesias de lo suyo territorio. Tamién s'establió que lo clero ebaheba d'estar autoctono, ye dizirdicir las ilesias ebanheban de ser serbitasservitas por fillos de la Comunidat, formando l'ArzedianatoArcedianato de Calatayú. Este modelo fue aplicato en las atras comunidazcomunidatz.
Las cuatroquatro comunidazcomunidatz que i ebaheba en l'Aragón meyeval estioron:
*[[Comunidat de Calatayú (meyeval)|Comunidat de Calatayú]]
*[[Comunidat de Daroca]]
Línea 19 ⟶ 18:
*[[Comunidat d'Albarrazín]]
 
Las relazionsrelacions entre la capeza ey la comunidat d'aldeyas en las cuatrequatre comunidazcomunidatz d'Aragón estioron difizilsdificils por custiónqüestión de churisdiziónchurisdicción, ey por diferensdiferents intreses economicos, ey se distanziorondistancioron cada begatavegata més.
 
Entre os habitants d'as comunidatz d'aldeyas en Aragón quasi no bi heba nobles ni infanzons, a diferencia d'as ciudatz. Os habitants d'as aldeyas y d'as suyas capitals teneban diferents orichens cheograficos y etnicos ([[aragoneses]], [[vascos]], [[rivers navarros]], [[castellans]], [[gascons]], [[mozarabes]], ecetra). Quan a población s'estabilizó os habitants d'estas comunidatz charraban un [[aragonés d'as comunidatz aragonesas|aragonés]] con [[influencia lingüistica|influencia]] castellana u con caracters de [[parla de transición]] con o castellán.
En Castiella i eba una estituzión equibalent dita ''[[Comunidad de villa y tierra]]''.
 
L'aproveitamiento común de [[selva]]s, [[defesa]]s y [[pastura]]s estió una d'as causas principals d'a desforestación d'o [[Sistema Iberico]] en as comarcas d'o surueste d'Aragón, a diferencia d'as [[senyoría]]s, as arias controlatas por as [[ordens melitars]] u en as que as selvas yeran d'os propietarios d'os [[mas]]es.
 
En Castiella i ebaheba una estituzióninstitución equibalentequivalent dita ''[[Comunidad de villa y tierra]]''.
 
[[Categoría:Comunidatz aragonesas]]