Descusión:Oryctolagus cuniculus

Último comentario: hace 12 años por EBRO

Anque ye mui posible que siga por ultracorreczión, cal dezir que en Echo tamién se diz "coniello" (Aplego, de José Lera Alsina) y que en Ansó s'emplegan as dos "coniello" y "conello" (M.A.Barcos, Estudio Lingüístico de Ansó y Fago. En o "Tresoro d'a Luenga Aragonesa" sólo aparixen "conejo" y "conello" (en Rodellar y Orós Alto).Juan Pablo 15:20, 23 setiembre 2007 (UTC)

Si, yo lo veo en lexicos aragoneses a veces, pero creo que es mejor utilizar la forma original, un poco por coherencia, para dejar claro que no es una forma con diminutivo -iello, y es del tipo de Ovella, Corbella, Orella, que vienen de Ovicula, Corbicula, Auricula, como Conillo de Cuniculus.--EBRO 15:54, 23 setiembre 2007 (UTC)
Soi d'alcuerdo en que coniello no ha d'estar a forma prenzipal, y m'has combenziu de tot con a etimolochía. Pero seguntes ixa etimolochía, estoi que a forma orichinal abría d'estar "Conello", igual que ovella, orella, ya que /ícula/>/ella/ en toz ixos casos. Amás m'he mirau toz os bocabularios que tiengo por casa y salen conello y coniello, pero no conillo. Por ixo proposaría que a dentrada prenzipal sía conello. ¿Qué datos tiens de conillo?Juan Pablo 16:22, 23 setiembre 2007 (UTC)
as formas conillo u conello son pa yo egual de güenas, ya se sabe que en aragonés a i y e a sobén se confunden. No se si ye antes conello u conillo. Pensemos que ye antes conillo porque en catalán ye conill. Sopre razons etimolochicas si ye -e- en obella, orella, corbella, y conillo -i- s'ha de mirar si tienen i curta u i larga en -icula. Por lo que me parixe recordar a -i- larga se mantiénm (fita, dito, filo), y a -i- curta se fa -e-: strictu > estreito.
Conillo creigo que lo documenta Jose Luís Perez Albiac en "El habla de Caspe" chunto con "cunil". El creye que ye una ebidenzia de a coesistenzia antigamén de familias catalanofablans y aragonesofablans. No cal esplicar-lo asinas porque en o Biello Sobrarbe se diz: conillo, conil, coniello, cunil. Igual que en a zona de Boltaña se diz Castiel pa dizir Castiello, a -o final tamién se podeba perder en Conillo y dar Conil. En testos meyebals ye posible beyer fendo referenzia a Valdeconejos Val de Conellos(1212), y Val de Conillos, y en Alcorisa bi ha una partita clamata El conellero. En o semontano de Balbastro se diz Conello por lo menos dende o S XV.
Ya tiengo una explicación pa la repartición d'as variants. As formas en -illo son formas d'o polo oriental en continuidat con o catalán y occitán conill, a partir d'una variant latina d'a parola con I larga, como en espill. As formas en -ello son formas d'o polo occidental en continuitat con o castellán conejo y portugués coelho, a partir d'una variant latina d'a parola con I curta. As formas coniello en bell caso pueden estar confusions d'o sufixo -ello con o sufixo -iello (confusions espontanias pero evidenciatas dende antigo), pero en a més gran part d'os casos son hipercorreccions feitas a partir d'a forma oriental conillo, ye dicir: conillo > coniello.--EBRO 13:54 30 avi 2011 (UTC)Responder
Volver a la página «Oryctolagus cuniculus».