Diferencia entre revisiones de «L'Aínsa»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Linia 42:
En l'añada de [[1124]], lo qui alabez yera rei [[Alifonso I d'Aragón|Alifonso I «lo Batallero»]], que se gosaba dezir «rei d'Aragón, Sobrarbe e Ribagorza», le i dió a la villa lo benefizio de ''[[Carta Puebla]]'', ixo ye, un [[fueros d'Aragón|fuero]] proprio que la libraba de siñorados (la feba despartir-se de [[Boltaña]], pos dica l'inte n'eba estau un lugar) e feba conzesions coma ta fer-ie mercato u d'almenistrar os [[treudo]]s de tot una comunidat de lugarons (que no se ye puesto saber cuáls yeran) que dende ixe alabez se meteban baixo lo suyo municipio. Con a conzesión de Carta Puebla, l'Aínsa tamién ganaba lo dreito de cobrar [[pontache]] en o paso d'os dos ríos que i pasan, e de triar o [[chustizia]] que eba de representar-la. Tot este fuero fa pensar en as conzesions que a par d'alabez ya gubernaban a parte d'o Campo de [[Chaca]], en o [[biello Aragón]], e de como ixo feba prosperar en os tiempos aquelos un lugarichot dica fer-lo tornar una villa como ye que pasó.
 
D'ixe mesmo [[sieglo XII]] ye la ilesia d'a villa, que se consagró en l'año [[1181]] a l'albocazión de [[Santa María]]. Ixe templo romanico tiene una sola nau zentral, con un absit que tiene un [[crismón]] imposado d'o [[sieglo XI]], e que diz que talmente ye benido de l'antiga ilesia de [[SanSant SalbadorSalvador]], enguán esapareixida, que yera en o casco antiguo. En a ilesia atualment no sen gosa trobar obras d'arte pos malamente las cremoron en a [[Guerra Civil Espanyola|Guerra Civil]] en prener-se la villa per as fuerzas republicanas chusto d'antes no las fesen fuera con a ofensiba nazional que eba d'encorralar-las en a [[Bolsa de Bielsa]]. A unica treita d'entre tot ixe arte relichioso que i eba antes d'a Guerra la composa una talla renaixentista d'a birchen María (sieglo XVI) que se podió sacar d'antes de lo desastre e se conserbó en [[Tricás]]<ref name="AínsaGEA">{{es}} Dentrada [http://www.enciclopedia-aragonesa.com/voz.asp?voz_id=359&tipo_busqueda=1&nombre=A%EDnsa&categoria_id=&subcategoria_id=&conImagenes= ''Aínsa''] en a [http://www.enciclopedia-aragonesa.com/ ''Gran Enciclopedia Aragonesa'' (GEA) Online], consultada lo [[29 d'agosto]] de [[2009]].</ref> ([[balle d'A Solana]], [[Fiscal]]).
 
O templo tiene, a demés, un claustro-colechiata que, mesmo que la [[baltismo|pila baltismal]] en o suyo altar, se contruyó en o [[sieglo XIII]]. Son carateristicas, tamién, as zinco arquibueltas en a [[portalada (arquiteutura)|portalada]] prenzipal d'o templo, e lo forato d'a campana alto en o campanal, os quins no conoixen semellanza si que en altros templos perinencos d'[[Aragón]] e sobretot, en o romanico d'o perineu [[Provincia de Leida|leidatano]].