Sierra de Cortes

(Reendrezau dende Sierra de Cortz)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Sierra de Cortes
Cheografía
Cordelera {{{cordelera}}}
Sector {{{sector}}}
{{{tpran}}} {{{ran}}}
Maxima altaria 1006 m (Las Coronas)
Cimas importants La Plana, loma Gorda, cabezo de la Fuent, cabezo Pelado y La Molatiella.
Largaria
Amplaria
Superficie
Vértiz cheodesico
Subsistemas
Administración
Estau
País Aragón
Comarca Cuencas Meneras
Cheolochía
Edat Mesozoico
Materials Piedras calsineras
Tipo Orochenesi
Mapa

La sierra de Cortes ye un conchunto de lomas y cantimplanos de las serranías marguinals de lo Sistema Iberico situaus a lo nord-este de la sierra de Mont Albán.

La superficie de la sierra de Cortes perteneixe a los termins municipals de Cortes d'Aragón, La Foz de la Viella y Chosa (Teruel).

Altarias editar

L'altaria mes gran ye Las Coronas con 1.006 m, seguida de La Plana (989 m), loma Gorda (983 m), cabezo de la Fuent (954 m), cabezo Pelado (952 m) y La Molatiella (948 m).

Toponimia editar

L'oronimo sierra de Cortes deriva de la localidat de Cortes d'Aragón. Se fa una mención d'esta sierra en la versión latina de lo "Fuero de Teruel" como una de las mugas de lo territorio adchudicau a lo concello de Teruel:

...et Fontem Ferratam ad collen in antea, sicut vertunt aque, ad collatum et infra Torreziella ad Fontem Ferratam et deinde infra Securam et Villam Novam per medium montem et exiit ad Moralem que es tota nostra, et deinde ad vallem quod dicitur de Cogorro per serram superius usque ad canatam de Armillis et ad sierram de Alcofoll et ad cabescum de Pozuelo et deinde per vallem al villarem de Junqueras et per serram de Cortes usque ad Ovonciello et per serram ad Pignam Corvi et per covas Sancti Dominici, que sunt nostre, sicul exiit ad Fontem Salicis et ad Villarem Rubeum et ad podium Petri Eximeni et ad Pignam de Cit, usque ad serram de Utrillis,...

En lo "fuero romanz de Teruel" se nombra como sierra de Cortes:

et Fuent Ferrada por el Collado adelant assín como ujerten las aguas al Collado, entroa Torreciella et a Fuent Ferrada, et de allí adelant entroa Segura et a Ujlla Nueua por medio el mont, et ixe al Moral, la qual es toda nuestra, et de allí adelant al ual que es dicho del Cogorro, por la sierra asuso entroa la Cannada de Armiellas, et ixe a la Sierra de Alcofol et al Cabeço del Pozuelo, et de allí adelant por el ual entroa'l Ujllar de lunqueras et por la Sierra de cortes entroa Ouonciello et por la sierra que ixe a la Penna del Cueruo, et por las Cueuas de Sancto Domjngo, que son nuestras, et assin como ixe a la Fuent del Salze et al Ujllar Ruujo et al Poyo de Peydro Ximeno et a la Penna del Cit entroa la Sierra de Utriellas,...

Cheolochía estructural editar

La sierra de Cortes ye lo cabo ueste de l'anticlinal d'Arcaine, situau a lo norte de lo sinclinal d'Obón, con un eixe que traviesa en sentiu norueste-sudeste la part sudoccidental de la sierra.

L'anticlinal d'Arcaine tiene una dirección E-W en la sierra de Cortes, pero se tuerce enta l'este y a partir de Chosa presenta una dirección NW-SE, plegando dica unos km a l'este de lo río Martín, fendo un total de bels 15 km de largaria. Presenta lutitas y evaporitas de facies Keuper en lo suyo nuclio, cubierto por formacions de dolomías y calsineras triasicas y churasicas.[1]

Lo sinclinal d'Obón tiene 30 km de largaria y una radio de curvatura mes gran que no l'anticlinal d'Arcaine y presenta materials cretacios en lo suyo nuclio.[1]

Cheomorfolochía editar

Bi ha una representación de la superficie d'erosión fundamental alomada y partida por lo ret de barrancos de la cuenca hidrografica de los ríos Aguas y Martín.[2]

Hidrolochía editar

La part nordoccidental de la sierra desaugua enta lo requero Granjeta, tributario de lo río Aguas. Las atras parz de la sierra desauguan enta cursos d'augua que cayen en lo río Seco (tributario de Martín): barranco d'el Salobre, río de la Cantalera, Sus y rambla del Abejar.

Referencias editar

  1. 1,0 1,1 (es) Marcos Aurell Cardona, Beatriz Bádenas, Antonio Casas Sainz, Santiago Alberto Moralejo: La geología del Parque Cultural del río Martín. Colección Parque Cultural del río Martín. Zaragoza, 2011. pp. 68-69.
  2. (es) José Luis Peña Monné et al. : Geomorfología de la Provincia de Teruel. Instituto de Estudios Turolenses, 1984. pp. 104.

Bibliografía editar

Se veiga tamién editar

{{Sistema Iberico Este y nord-este --> nord-este}}