Prepireneu

(Reendrezau dende Prepirineu)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Lo Prepireneu ye una part de l'orocheno pirenenco que ye arredol de tot lo Pireneu axial, tenendo menor altaria y uns materials mes recients d'edat mesozoica u cenozoica, deformatos en la orochenia alpina[1].

Anvista de Turbón, mont mes visible de lo Prepireneu de Ribagorza por la gran diferencia topografica respecto a la fondatas de Campo y Graus.
Sierra de Cis

Lo prepireneu meridional consiste en cabalgamientos y napas tectonicas con verchencia enta lo sud y que la placa euroasiatica empentó y puyó dencima de la placa iberica.

Muitas de las sierras prepirenencas son calsinosas porque representan materials que sedimentoron en plataformas continentals (como las calsineras de Guara).

En cualques puestos bi ha sierras prepirenencas exteriors en contacto con lo semontano pirenenco y sierras prepirenencas interiors, en contacto con lo Pireneu axial. En bel libro de cheografía dicen Prepireneu només que a las sierras exteriors, en oposición a los Pireneus que los constituirían las sierras interiors y lo Pireneu axial.

Sierras prepirenencas interiors editar

 
Anvista de Cotiella dende la Val de Vio.
Ta más detalles, veyer l'articlo Sierras interiors pirenencasveyer os articlos [[{{{2}}}]] y [[{{{3}}}]]veyer os articlos [[{{{4}}}]], [[{{{5}}}]] y [[{{{6}}}]]veyer os articlos [[{{{7}}}]], [[{{{8}}}]], [[{{{9}}}]] y [[{{{10}}}]].

En l'Alto Aragón son sobre tot rocas calsinosas (calsineras, dolomías y arenitas con components calsinosos no siempre clasificables como "piedra d'arena"), d'edaz entre lo Cretacio superior y lo Eoceno. Las sierras prepirenencas interiors tienen las altarias mayors en las napas de Cotiella (2.912 m) y las Tres Serols (3.355 m), competindo en altaria con lo Pireneu Axial.

Depresión meya intrapirenenca editar

Ta más detalles, veyer l'articlo Depresión meya intrapirenencaveyer os articlos [[{{{2}}}]] y [[{{{3}}}]]veyer os articlos [[{{{4}}}]], [[{{{5}}}]] y [[{{{6}}}]]veyer os articlos [[{{{7}}}]], [[{{{8}}}]], [[{{{9}}}]] y [[{{{10}}}]].
 
La localidat de Berdún se troba en un pueyo alomato que destaca topograficament respecto a los sallagons de la depresión meya intrapirenenca.

Entre las sierras interiors y exteriors bi ha a vegatas individualizata una depresión (depresión meya intrapirenenca), representata en la Chacetania por la Canal de Berdún, en Sobrarbe por la Ribera de Fiscal y la suya prolongación por l'Ara ta Boltanya y L'Ainsa[1], y en Ribagorza por la fondata u depresión de Campo. La edat de los materials ye entre lo Eoceno y l'Oligoceno.

Las altarias mes grans d'esta depresión se troban en lo flysch representato en la marguin septentrional plegando dica poco mes de 2000 m,[2] en contacto con sierras de calsinera.

Sierras prepirenencas exteriors editar

 
Anvista de la Sierra de Guara.
Ta más detalles, veyer l'articlo Sierras exteriors pirenencasveyer os articlos [[{{{2}}}]] y [[{{{3}}}]]veyer os articlos [[{{{4}}}]], [[{{{5}}}]] y [[{{{6}}}]]veyer os articlos [[{{{7}}}]], [[{{{8}}}]], [[{{{9}}}]] y [[{{{10}}}]].

Tienen altarias menors. Son sierras con materials cenozoicos molasicos. Ixos materials molasicos pueden tener un modelato en forma de mallo. La Sierra de Guara ye un eixemplo de sierra prepirenenca. Bi ha rocas de diferents edaz: chesos de facies Keuper de lo Triasico, calsineras de lo Cretacio, calsineras y sallagons de lo Eoceno, piedras d'arena y archilas de lo Eoceno superior y l'Oligoceno inferior, y almendrons de l'Oligoceno superior y lo Mioceno inferior.

Referencias editar

  1. 1,0 1,1 (es) Julio Muñoz Jiménez, Concepción Sanz Herráiz: Guía Física de España. 5 Las Montañas. Alianza Editorial, 1995, pp 283-287.
  2. (es) Ánchel Belmonte Ribas, Guía geológica del Pirineo, Editorial Pirineo, 2003.

Bibliografía editar