Ilesia de Santa María la Mayor de Berbegal

Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

A iglesia de Santa María la Mayor u Santa María la Blanca ye una ilesia que se troba en o municipio de Berbegal, en a provincia de Uesca, en Aragón. Fue construyida en o sieglo XII en estilo romanico tardano y reconstruyida en epoca posterior, lo que chustificaría a mezcla d'os estilos romanico en a cabecera y gotico en a nau y en a torre. A causa d'a suya importancia tenió o rango de colechiata.

Ilesia de Santa María la Mayor
Situación cheografica
Estau
País
'
Situación Berbegal, Aragón
Adreza Plaza d'Espanya, 5
Coordenatas
Archidiocesi
Diocesi Uesca
Arcipestrau Sesa-Berbegal
Información cheneral
Advocación Santa María
Culto Cristianismo
Orden
Rector
Vicario parroquial
2.º Vicario parroquial
Mosen
Propietario
Administrador
Director
Coste {{{coste}}}
Vesitable
Altaria
Pisos
Amplaria
Largaria
Superficie
Diametro
Aforo
Altaria s.r.m.
Atras
Alcance
Iluminación
Potencia
Arquitectura
Tipo Ilesia
Estilo Romanico
Función
Catalogación Bien d'Intrés Cultural
Materials
Construcción
Construcción Sieglo XII
Fundador
Inicio
Fin
Inauguración
Destrucción
Arquitecto
Incheniero estructural
Incheniero de servicios
Incheniero civil
Atros
Premios
Pachina web
Localización
Ilesia de Santa María la Mayor ubicada en Aragón
Ilesia de Santa María la Mayor
Ilesia de Santa María la Mayor
Ilesia de Santa María la Mayor en Aragón

A edificación romanica constaba d'un molimental edificio de tres naus, transepto, cimborio, cabecera de tres absides y cuantas portiadas molimentals. En zaguerías d'o sieglo XII se remató precipitadament parti d'un segundo trampo. A planta heba d'estar de cruz latina encara que por motivos economicos habioron de zarrar-la de malas trazas.

Exterior editar

A Colechiata de Berbegal ye de molimentals proporcions. Constituyida por tres grans absides escalonaus, estando, como ye habitual, prou mas alto y fundo o central.

Puerta norte editar

Ye la puerta mas important, situada a o norte d'a ilesia en l'actualidat, encara que habió d'haber-se prochectau un atra mas fachendosa en a frontera occidental que no plegó a construyir-se en zarrar-se precipitadament o muro. Tiene arquivoltas aboceladas de meyo punto sobre chambas y tres pars de columnas con capitels lisos.

En o cabecero bi hai un crismón, un tanto peculiar ya que l'habitual "S", s'ha convertiu en una "G" u en una sigma minuscla.

Portico sud y campanal editar

O portico sud y a torre d'o campanal que se devanta sobre él son d'o sieglo XIII. A suya construcción cuasi tapa parte d'a porteta meridional, lo que indica que ye posterior, pues queda descentrada. O portico u porche se cubre con vuelta de crucería sencilla y primitiva. S'ubre a l'exterior por meyo de tres grans arcos apuntaus, sobre un sistema columnario enriquiu con a-saber-los capitels figuraus.

A torre sobre o portico tien tamién tres finestras, si bien istas son de composituras romanicas con dople arquivolta baquetonada sobre columnas.

Columnas exteriors editar

Trobamos mas que mas temas zoomorfos de arradigau simbolismo: parellas de lions vichilants, combates entre dragons y lions, bel que unatro dragón androfago, lions atrapando un cuadrupedo, un hombre que pareixe cazar a un ciervo, un hombre con un gran saco a la espalda, etc.

Interior editar

En l'interior tamién s'aprecian cualques d'as fases constructivas por as cuals pasó lo templo. O cabezal y o transepto son d'o sieglo XII, con as vueltas de forno y meyo canyón caracteristicas.

Istos tres absides son escalonaus y de distinto volumen (muito mayor o central) y tienen a particularidat d'amostrar-sen sin masiaus elementos, como retablos y atros obchectos mueble, que distraigan a suya observación.

Sobre o crucero habió d'erichir-se una cupula sobre pichinas, pero fue reemplazada en o sieglo XVI por un atra estrelada de factura tardogotica

Columnas interiors editar

Os capitels son lisos u de somera talla, lo que refirma o vinclo d'ista ilesia con l'arquitectura cisterciense que imperó en gran parti de l'arquitectura monastica d'a segunda metat d'o sieglo XII en buena parti d'os reinos hispanos cristianos.

Biens muebles desapareixius editar

O mas famoso yera o frontal d'altar u antipendio pintau con a fegura de Cristo en Machestat rodiau por os doce apóstols. Ista pieza, considerada una obra mayestra amanada a lo estilo d'a sala capitular d'o Monesterio de Santa María de Sixena, se tresladó enta Leida en 1904, ya que a ilesia se trobaba sin culto y perteneixeba a la diocesi de Leida. En l'actualidat s'exposa en o Museu de Leida Diocesano y Comarcal.

En 1954, Berbegal pasa a fer parti d'a diocesi de Uesca y dende 2005 se reclama, sin exito encara, a suya tornada a o puesto d'an partió.

Cheodesia editar

Bi ha un vértiz cheodesico situau sobre a torre d'a ilesia a una altaria de 538 metros dende o livel d'a mar[1].

Referencias editar

Vinclos externos editar