Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.
Iste articlo ye sobre o municipio navarro. Ta o municipio d'a Chacetania se veiga Puen d'a Reina de Chaca.

Puent de la Reina (Puente la Reina en castellano; Gares en basco) ye un municipio de Navarra situato en a comarca de Puent de la Reina (en ye a suya capital) y merindat de Pamplona a una distancia de 24 km d'a ciudat de Pamplona, a capital de Navarra y d'a suya merindat.

Puent de la Reina
Gares
Municipio de Navarra
Bandera Escudo d'armas
Puen de la Reina
Puen de la Reina.
Entidat
 • Estau
 • Comunidat
 • Comarca
Municipio
 Espanya
 Navarra
Comarca de Puent de la Reina
Superficie 39,7 km²
Población
 • Total

2944 hab. (2013)
Altaria
 • Meyana

344 m.
Distancia
 • 24 km

enta Pamplona
Alcalde Oihan Mendo Goñi
Codigo postal 31100
Ríos río Arga
Coordenadas
Puent de la Reina ubicada en Navarra
Puent de la Reina
Puent de la Reina
Puent de la Reina en Navarra
Web oficial

La suya población ye de 2.777 habitants (2008), en una superficie de 39,7 km² y una densidat de población de 69,95 hab/km².

Ye un punto important en lo Camín de Sant Chaime.

Historia editar

Alifonso I lo Batallero dió carta de población a l'antiga aldeya de Garez pa atrayer población occitana. En 1122 li se dió lo Fuero d'Estella.

Toponimia editar

En la Edat Meya s'escribiba Puent de la Reina. La tradición diz que lo nombre de Puent de la Reina provién del puent romanico sobre lo río Arga que mandó construir una reina anonima, por un regular se diz que Donya Mayor (muller de Sancho lo Mayor) u Donya Estefanía (muller de García Sánchez III de Navarra). Bels etimolochistas proponen atra hipotesi y lo deriban de Pons Rune, on Runa sería lo nombre antigo de lo río Arga, relacionato con Iruña.

En la Edat Meya se conoixen diferens variants de lo nombre basco Garez, Gareix u Garesh. Lo nombre basco Gares dixó d'emplegar-se cuan desapareixió l'emplego de lo basco en la redolada. Se conoixe por lo testimonio escrito de José Moret en lo sieglo XVII y por bels toponimos menors de la redolada como Garesbidea. Se crei que tien relación con lo basco gari, trigo.

Parla editar

La comarca de val d'Izarbe yera tradicionalment bascofablant, pero en Puent de la Reina i heba muita población orichinaria de lo norte de los Pireneus y en contacto con los pelegrins, y doncas, se i charraba tamién occitán cispirenenco. Dica bien entrato lo sieglo XIX lo basco yera la luenga que se charraba en tota la val d'Izarbe, perdendo-se lo suyo uso cuasi de tot a principios de lo sieglo XX a causa de lo trafego chenerato por las guerras y por los triballadors foranos de lo ferrocarril de lo Carrascal. Huei bi ha un chicot augmento de fablants favoreixito por los programas de vasquización que se fan dende lo Gubierno de Navarra.

Muit amán, en Uterga, l'abate Juan de Bearin escribió en 1621 un chicot tractau de liturchia y un catecismo. N'ixas fechas (1635) se plega a vedar por lo bispato de Pamplona la predicación en una luenga diferent de lo basco, baixo pena d'excomunión.

Demografía editar

Evolución demografica
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
- - - - - 2.777 - - -

2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 -
- 2.905 - - - - - - -

1990- : población de dreito.
Fuent: Intercensal en l'INE, Series de población en l'INE y Relación d'unidaz poblacionals en l'INE.

Se veiga tamién editar