Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Neton ye una divinidat guerrera que recibiba culto en l'antiga Hispania, sobre tot en arias indoeuropeas. En a interpretatio romana fue asimilato a Marte. Se'n tien conoixencia por inscripcions en as que trobamos diferents variants d'o nombre y por a mención de Macrobio sobre os antigos accitani (habitants de Guadix).

Accitani etiam, Hispana gens, simulacrum Martis radiis ornatum maxima religione celebrant, Neton uocantes

En una ara procedent de Conimbriga y actualment desapareixita Barboza Canaes trobó en 1815 a palabra Neto. En unatra de Trujillo se documenta a palabra Netoni Deo.

En o bronce de Botorrita se puet leyer a palabra Neito, y beluns la interpretan como un teonimo.

Martín Almagro Gorbea trobó escrito Niethos en un grafito en alfabeto griego arcaico, gravato sobre un vaso griego calendato entre os anyos 590 y 570/560 aC procedent de Huelva.

Posible culto en l'aria iberica editar

En o monumento de Binéfar, Antonio Beltrán Martínez podió leyer "neitin", y esta palabra tamién s'ha documentato en o chacimiento d'Ullastret (provincia de Chirona). Neitin se puet interpretar como un teonimo, pero no ye seguro, y podría estar una formula funeraria u un antroponimo.

Posibles correspondencias fuera d'a peninsula iberica y Pireneus editar

En a literatura mitolochica medieval irlandesa se troba un Tuatha de Dannam dito Neith, que por o nombre poderba estar una variant u un doblet d'atro dito Nuada, con mes papel en a mitolochía y relacionato con a función guerrera.

Bibliografía editar

  • José María Blázquez. Diccionario de las Religiones Prerromanas de Hispania, 1975.
  • José María Blazquez. Últimas aportaciones a las religiones prerromanas de Hispania. Teónimos I
  • María Rosario Lucas. Santuarios y Dioses en la Baja Época Ibérica. La Baja Época de la Cultura Ibérica. Asociación Española de Amigos de la Arqueología, 1979.
  • Juan Parellada. El origen de los Vascos (títol orichinal: La lumiere vint-elle d´Occident?), 1978.
  • Macrobio. Saturnalia (libro I, capítols 19 y 21).

Vinclos externos editar